Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Szeregowe łączenie ogniw

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
12) analizuje dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie z uwzględnieniem źródeł i odbiorników energii (II prawo Kirchhoffa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, jak obliczać parametry baterii złożonej z takich samych lub różnych ogniw,

  2. dowie się jak rozwiązywać problemy i zagadki dotyczące połączeń szeregowych ogniw.

Strategie nauczania

gamifikacja

Metody nauczania

decyzyjna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

symulacja interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Szeregowe łączenie ogniw”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów: Jak w części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Podzielenie uczniów na trzyosobowe grupy i wyjaśnienie reguł gry.

Faza realizacyjna:

Gra polega zgromadzeniu jak największej liczby punktów przez grupę za rozwiązania zadań w określonym czasie.
Za każde prawidłowe rozwiązanie grupa otrzymuje złotą baterię, składającą się z 6 ogniw. Za skorzystanie z podpowiedzi lub błędną próbę rozwiązania grupa traci dwa ogniwa z posiadanych baterii. Za jednorazowe skorzystanie z tekstu „Warto przeczytać” trzeba „zapłacić” jedno ogniwo. Grupy mogą też podpowiadać sobie nawzajem ustalając swoje własne ceny wyrażone w ogniwach, za taką podpowiedź. Korzystanie z symulacji interaktywnej jest bezpłatne.
Bardzo ważne jest prawidłowe rozwiązanie pierwszego z zadań, gdyż grupa nie ma jeszcze żadnej baterii, więc nie może sobie pozwolić na błędy lub podpowiedzi. Grupa może pożyczyć jedno ogniwo od nauczyciela, ale w zamian będzie musiała oddać dwa ogniwa przy końcowym rozliczeniu.
Wygrywa ta grupa, która zgromadzi najwięcej ogniw.
Nauczyciel pełni rolę arbitra podczas gry.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje wyniki gry na lekcji i zapowiada pracę domową. Ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na następnej lekcji.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe ogniwa podczas pracy w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dodatkowym ogniwem dla grupy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może być podręczną pomocą ucznia do każdego tematu dotyczącego stałego prądu elektrycznego, na każdym etapie nauki.