| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 12) analizuje dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie z uwzględnieniem źródeł i odbiorników energii (II prawo Kirchhoffa). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
dowie się, jak obliczać parametry baterii złożonej z takich samych lub różnych ogniw,
dowie się jak rozwiązywać problemy i zagadki dotyczące połączeń szeregowych ogniw.
|
| |
| |
| |
| symulacja interaktywna, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Szeregowe łączenie ogniw” |
|
|
Zaciekawienie uczniów: Jak w części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Podzielenie uczniów na trzyosobowe grupy i wyjaśnienie reguł gry. |
|
Gra polega zgromadzeniu jak największej liczby punktów przez grupę za rozwiązania zadań w określonym czasie. Za każde prawidłowe rozwiązanie grupa otrzymuje złotą baterię, składającą się z 6 ogniw. Za skorzystanie z podpowiedzi lub błędną próbę rozwiązania grupa traci dwa ogniwa z posiadanych baterii. Za jednorazowe skorzystanie z tekstu „Warto przeczytać” trzeba „zapłacić” jedno ogniwo. Grupy mogą też podpowiadać sobie nawzajem ustalając swoje własne ceny wyrażone w ogniwach, za taką podpowiedź. Korzystanie z symulacji interaktywnej jest bezpłatne. Bardzo ważne jest prawidłowe rozwiązanie pierwszego z zadań, gdyż grupa nie ma jeszcze żadnej baterii, więc nie może sobie pozwolić na błędy lub podpowiedzi. Grupa może pożyczyć jedno ogniwo od nauczyciela, ale w zamian będzie musiała oddać dwa ogniwa przy końcowym rozliczeniu. Wygrywa ta grupa, która zgromadzi najwięcej ogniw. Nauczyciel pełni rolę arbitra podczas gry. |
|
Nauczyciel podsumowuje wyniki gry na lekcji i zapowiada pracę domową. Ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na następnej lekcji. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe ogniwa podczas pracy w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dodatkowym ogniwem dla grupy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być podręczną pomocą ucznia do każdego tematu dotyczącego stałego prądu elektrycznego, na każdym etapie nauki. |