Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób rysuje się wzory strukturalne tlenków?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
1) na podstawie wzoru sumarycznego, opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: tlenków, wodorków, wodorotlenków, kwasów, soli (w tym wodoro- i hydroksosoli, hydratów).
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
1) na podstawie wzoru sumarycznego, opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: tlenków, wodorków, wodorotlenków, kwasów, soli (w tym wodoro- i hydroksosoli, hydratów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
modeluje wzory strukturalne tlenków;
rysuje wzory strukturalne tlenków metali oraz niemetali;
na podstawie wzoru strukturalnego tlenku wyznacza stopień utlenienia wchodzącego w jego skład pierwiastka.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
plakat klasowy;
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
modelowanie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
tablety/smartfony z dostępem do Internetu, komputery z głośnikami i słuchawkami;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialnych.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte we wprowadzeniu e‑materiału, po czym zadaje uczniom pytanie: Jakie związki chemiczne tworzy tlen?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia tlenków oraz ich przykładów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wyjaśniają pojęcie wartościowości i wzoru strukturalnego. Mogą skorzystać z treści e‑materiału. Chętne lub wskazane osoby podają na forum znaczenie pojęć. Nauczyciel weryfikuje pod kątem poprawności merytorycznej.
Uczniowie w parach analizują animację – konstruowanie wzorów strukturalnych tlenków z uwzględnieniem budowy.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela zadanie, którego celem jest przygotowanie tutorialu w grupach: W jaki sposób można narysować wzory strukturalne tlenków? Do tego celu uczniowie mogą wykorzystać kolorowe karteczki, mazaki itp. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
Prowadzący prosi uczniów o przygotowanie plakatu – w tym celu rozdaje arkusze brystolu A1/A2. Na nim uczniowie mają narysować tabelę z e‑materiału, pokazującą wzory strukturalne dla wszystkich możliwych stopni utlenienia pierwiastków, bez symboli pierwiastków dla związków cząsteczkowych i dla związków jonowych:
W miejsca symboli pierwiastków uczniowie nacinają brystol, tworząc kieszonkę, w którą będzie można wprowadzać odpowiednie symbole pierwiastków. Następnie, odpowiednio dzieląc się ilością, tworzą takie same kwadraty z symbolami wszystkich pierwiastków wszystkich grup głównych oraz dwoma okresami grup przejściowych. W taki sposób skompletowane symbole pierwiastków uczniowie mogą umieszczać w odpowiednio przygotowane kieszonki, co pozwoli im w łatwy sposób uczyć się i zapamiętywać wzory tlenków.
Nauczyciel rozdaje uczniom w parach modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie konstruują modele tlenków wskazanych przez nauczyciela. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:
Czym jest wartościowość?
Co to jest wzór strukturalny?
Co to są tlenki?
Podaj przykład tlenku metalu, niemetalu?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu, podczas przygotowania się do lekcji lub do sprawdzianu. Nieobecni na lekcji mogą swoje luki kompetencyjne zniwelować poprzez analizę animacji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym jest stopień utlenienia?
Co to jest wzór strukturalny?
Co to są tlenki?
Podaj przykład tlenku metalu, niemetalu?
Nauczyciel przygotowuje:
modele kulkowo‑pręcikowe
kolorowe karteczki
mazaki
arkusze brystolu A1/A2