Autorka e‑materiału: Anna Lech

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Go to the Concert! / Chodźmy na koncert!

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.3, III.4, V.1, V.2, V.4, V.5, V.6, VII.3, VII.5, X, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z muzyką i koncertami w różnych kontekstach komunikacyjnych.

  2. Uczeń umie porównać koncert rockowy i koncert muzyki klasycznej.

  3. Uczeń potrafi opisać wrażenia po wysłuchaniu utworu muzycznego.

  4. Uczeń potrafi uzasadnić opinię na temat muzyki klasycznej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat różnych rodzajów muzyki.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat różnorodności doświadczeń muzycznych i rozwija zaciekawienie muzyką klasyczną.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like music? What music do you listen to? Who is your favourite musician? Have you ever been to his/her concert? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrażenia z odpowiednimi ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Wyznaczona przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Wyznaczona przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do tekstu.

  4. Uczniowie w parach tworzą dialog, w którym jedna osoba pyta o wrażenia z koncertu, a druga, kierując się własnymi doświadczeniami lub używając wyobraźni, opowiada o koncercie. Następnie zamieniają się rolami. Nauczyciel może podpowiedzieć uczniom, jakiego rodzaju pytania zadawać, np.: Whose concert did you go to? What kind of music is it? Where did the concert take place? What did you like the most?

  5. W ramach rozgrzewki do pracy z materiałem audio, nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające chór i pyta o ich opinię na temat muzyki klasycznej: Do you like classical music? Why? Why not? How does it make you feel? Po czym uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Uczniowie powtarzają na forum klasy słowa za nagraniem.

  6. Uczniowie słuchają pierwszej części nagrania i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie w parach wykonują Exercise 3 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie łączą wyrazy z ilustracjami w Exercise 4 (Plik audio) i powtarzają na forum klasy słowa za nagraniem.

  9. Uczniowie słuchają drugiej części nagrania i wykonują Exercise 5 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel odtwarza fragment wspomnianego w nagraniu audio utworu Carmina Burana. Prosi uczniów, żeby zamknęli oczy i słuchali uważnie, odnotowując swoje emocje i skojarzenia z melodią i rytmem utworu. Następnie wszyscy dzielą się impresjami na forum klasy.

  2. Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 16 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have been to a concert of your favourite artist. Write an email to a friend from England and:

  • describe the venue of the concert;

  • write about an unusual event that happened during the concert;

  • explain why you like the music of this particular artist.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału, nagranie koncertowe Carmina Burana.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, w odpowiedzi na ostatnie zdanie w materiale audio – Please let me know when you experience your first classical music concert. Till next time! – uczniowie opisują swoje wrażenia związane z fragmentem Carmina Burana, którego wysłuchali w klasie w trzyzdaniowej wypowiedzi pisemnej.