Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – pędzle
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przećwiczysz korzystanie z pędzli.
Zmodyfikujesz ustawienia pędzli.
Utworzysz własne pędzle.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika rastrowa – pędzle”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj – GIMP” lub „Przeczytaj – Photoshop” w zależności od wykorzystywanego programu graficznego.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna” oraz o wykonanie Polecenia 1 oraz Ćwiczenia 1.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”, po ich wykonaniu, porównują swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Illustrator CC 2018, Inkscape 0.92.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treście w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.