Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Vom Frauenwahlrecht bis zur Gleichberechtigung/Od uzyskania prawa wyborczego do równouprawnienia kobiet
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres rozszerzony, poziom językowy B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania, informowania oraz wypowiadania się na temat drogi kobiet do równouprawnienia oraz sytuacji kobiet w Europie we współczesnym świecie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
podaje przykłady absurdalnych zakazów dla kobiet;
opisuje drogę kobiet w Niemczech do równouprawnienia;
zastanawia się nad pozycją kobiety we współczesnym świecie.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik - tworzenie skojarzeń myślowych (umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie);
strategie kognitywne:
stosowanie technik strukturalnych - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy nauczania:
podająca: wyjaśnianie, wykład informacyjny w formie audio i/lub video;
praktyczna: metoda problemowa, metoda sytuacyjna, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby wczuli się w rolę kobiet z XIX wieku i zastanowili się nad odpowiedziami na pytania: Jak mogło wyglądać życie kobiet u progu XX wieku? Jakie prawa miały kobiety? Czy mogły aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym? Czym się zajmowały? Jak wyglądała ich edukacja? (Wie könnte das Leben von Frauen an der Wende zum 20. Jahrhundert aussehen? Welche Rechte hatten Frauen? Konnten sie aktiv am gesellschaftlichen Leben teilnehmen? Was haben sie gemacht? Wie sah ihre Ausbildung aus?)
Uczniowie zapisują swoje przemyślenia, a następnie wymieniają się nimi na forum. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi, zadaje dodatkowe pytania, a ciekawe sformułowania i wypowiedzi zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie krótkiego wprowadzenia i czterech cytatów odnoszących się do sytuacji kobiet oraz wykonanie zadań do tekstu źródłowego.
Nauczyciel stara się zaangażować uczniów i pogłębić zrozumienie animacji, dlatego wcześniej prezentuje uczniom trzy stwierdzenia:
Seit 1918 hatten Frauen in allen europäischen Ländern das Wahlrecht.
Zu Beginn des 20. Jahrhunderts konnten schon einige Frauen studieren.
Nur 10 Prozent der Frauen arbeiten jetzt in den Führungsetagen.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, czy zgadzają się z tymi stwierdzeniami i znaleźli podczas oglądania dowody potwierdzające ich zdanie.
Uczniowie porównują swoje opinie z informacjami w filmie oraz wykonują polecenia do multimedium.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają poznane zwroty i słówka, rozwiązując zadania w części Sprawdź się.
Praca domowa
Uczniowie piszą artykuł do szkolnej gazetki, jak zapisano w Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:
przed lekcją: przybliżenie sytuacji kobiet na przełomie XIX i XX wieku w temacie równouprawnienia;
w trakcie lekcji: prezentacja problemów i ruchów społecznych na przełomie XIX i XX wiek;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.