SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ organizmów żywych na wietrzenie skał. Przykłady wietrzenia biologicznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

  1. charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia wpływ organizmów żywych na wietrzenie skał,

  • wymienia przykłady wietrzenia biologicznego,

  • charakteryzuje wpływ organizmów żywych na wietrzenie skał.

Strategie nauczania: konstruktywizm; konektywizm

Metody nauczania: odwrócona klasa; ćwiczeń przedmiotowych; z użyciem komputera; pogadanka; dyskusja.

Formy pracy: praca indywidualna; praca w parach; praca w grupach; praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale; tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Materiały pomocnicze:

Wacławski M., Budkiewicz M., Zarys geologii i hydrogeologii: podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Wydawnictwo PK, Kraków 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – wywołuje dyskusję dotyczącą wietrzenia biologicznego.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z materiałem zawartym w bloku tekstowym, następnie prosi uczniów o zapoznanie się z poleceniem do grafiki interaktywnej.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenie.

  • Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zawarte w e‑materiale (sekcja „Sprawdź się”). Są podzieleni na grupy. Ta grupa, która jako pierwsza wykona ćwiczenia, otrzymuje ocenę.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest sporządzenie krótkiej notatki zawierającej konkretne przykłady wietrzenia biologicznego oraz przygotowanie materiału ilustracyjnego popierającego podane przez uczniów przykłady wietrzenia biologicznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji powtórzeniowej dotyczącej zjawisk wietrzenia (zakres rozszerzony V.5).