Numer e‑materiału: Temat 88
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Rajd rowerowy – ekwipunek rowerzysty
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń w zakresie fizycznego obszaru rozwoju osiąga umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka poprzez poznanie dyscypliny sportu, jaką jest kolarstwo.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
IX. Wychowanie fizyczne
1 Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia. Uczeń:
2) dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu;
3) wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia;
4) przygotowuje we właściwych sytuacjach i w odpowiedni sposób swoje ciało do wykonywania ruchu;
3 Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno‑sportowych. Uczeń:
1) organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem przyboru lub bez;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opowiada przygodę Bodzia i Pulpeta opisaną w opowiadaniu „Rower wujka Leona”.

  • Ocenia postępowanie Pulpeta wobec Bodzia.

  • Wymienia korzyści dla zdrowia z uprawiania kolarstwa.

  • Prezentuje trzy ćwiczenia fizyczne pomagające w przygotowaniu się do jazdy na rowerze.

  • Wskazuję części budowy roweru.

  • Opowiada o konsekwencjach braku kasku na głowie podczas jazdy na rowerze.

  • Wymienia elementy ubioru rowerzysty zapewniającego mu wygodę i bezpieczeństwo podczas jazdy.

  • Rysuje portret kolarza podczas rajdu rowerowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.