Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.12.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Winter ist da / Nadeszła zima
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zimowych miesięcy i tworzenia krótkich wypowiedzi na temat zimowych aktywności
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta, czy uczniowie znają piosenkę o zimie, której słowa przytoczył Ampel: „Zima, zima, zima. Pada, pada śnieg”. Nauczyciel prosi uczniów, którzy znają tę piosenkę, aby wspólnie ją zaśpiewali. Następnie uczniowie dyskutują o tym, co można robić zimą. | plenum | 20 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą mówić Tim, Lina, Klara i Ben. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej aktywności, o jakich mówili Ben i Lina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel pyta uczniów, co robią dzieci przedstawione na ilustracjach oraz odtwarza nagrania dołączone do rysunków. Uczniowie powtarzają usłyszane zdania. | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w zimowe podchody. Przed lekcją ukrywa w klasie kilka kopert ze zdjęciami przedstawiającymi krajobraz zimowy i padający śnieg. Podczas lekcji nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z papieru zimowe śnieżynki i dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie, idąc po śladach (śnieżynkach), poszukują ukrytych w klasie kopert. Kiedy je znajdują, nauczyciel prosi o otworzenie kopert i zaprezentowanie zdjęć, które są w środku. Gdy uczniowie prezentują zdjęcie krajobrazu zimowego i padającego śniegu, nauczyciel mówi na głos: die Winter lub Es scheint (przy drugim zdjęciu). Pyta, czy uczniowie domyślają się, co znaczy ten wyraz i zdanie. Uczniowie wyrażają przypuszczenia i powtarzają za nauczycielem niemieckie frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | wycięte z papieru zimowe śnieżynki, koperty z ze zdjęciami zimy i padającego śniegu | ||
Nauczyciel zaprasza trójkę ochotników na środek klasy. Jeden uczeń otrzymuje ilustrację przedstawiającą Klarę, która trzyma śniegową kulę. Na odwrocie kartki zapisane jest imię „Klara”. Pozostali dwaj uczniowie otrzymują kartki z narysowaną smutną buźką (na odwrocie jednej z kartek napisane jest „Ben”, na drugiej - „Lina”). Uczniowie nie mogą pokazywać ilustracji reszcie klasy. Pozostali uczniowie widzą tylko odwrotną część kartki z imionami. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Pozostali uczniowie głosują, kto powiedział usłyszane zdanie: Klara, Ben czy Lina? Nauczyciel liczy głosy i wówczas uczeń, którego kartka z imieniem zdobyła najwięcej głosów, odwraca ją. Jeśli uczniowie nie odpowiedzieli poprawnie (widzą wówczas smutną buźkę), jeszcze raz słuchają nagrania i głosują. Następnie nauczyciel zaprasza trójkę kolejnych ochotników, wręcza im podobne kartki. Tym razem ilustracja przedstawia Bena i dwie smutne buźki, a na odwrocie kartek zapisane są imiona: „Ben”, „Tim”, „Klara”. Zabawa powtarza się. | kartki z ilustracjami i zapisanymi na odwrocie imionami | ||
Nauczyciel prezentuje wypowiedź Tima i pyta uczniów, o jakich miesiącach mówi chłopiec (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie proponują, jak należy podpisać kartki z kalendarza widoczne na ilustracji. | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza nagranie i pyta uczniów, jak pokazaliby gestami czynności, o których usłyszeli (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Następnie uczniowie rysują siebie podczas ubierania choinki albo zjeżdżania na sankach. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie rysunków i wypowiedź, co one przedstawiają. Uczniowie mówią: Ich schmücke den Weihnachtsbaum lub Ich fahre Schlitten. | kredki | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające cztery pory roku. Pyta uczniów, jakie zjawiska pogodowe widoczne są na obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie (Es schneit) i prosi uczniów o wskazanie obrazka, który można podpisać tym zdaniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel rozdaje parom uczniów pocięte zdjęcie (puzzle) i prosi o ułożenie go w całość. Każda para, która ułoży zdjęcie, zgłasza się i wypowiada na głos nazwę widocznej na nim pory roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | praca w parach | puzzle | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali czterech ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności/czynności charakterystyczne dla różnych pór roku. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami tych aktywności/czynności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 10 min | karty obrazkowe |
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Linę i Bena. Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o wskazanie właściwej kolejności zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające trzy miesiące (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie kolorują rysunki i przyklejają właściwą nazwę miesiąca pod każdą ilustracją. | praca indywidualna | karta pracy | |
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się… | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta, czy uczniowie znają piosenkę o zimie, której słowa przytoczył Ampel: „Zima, zima, zima. Pada, pada śnieg”. Nauczyciel prosi uczniów, którzy znają tę piosenkę, aby wspólnie ją zaśpiewali. Następnie uczniowie dyskutują o tym, co można robić zimą.
plenum
20 min
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą mówić Tim, Lina, Klara i Ben. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy.
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej aktywności, o jakich mówili Ben i Lina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel pyta uczniów, co robią dzieci przedstawione na ilustracjach oraz odtwarza nagrania dołączone do rysunków. Uczniowie powtarzają usłyszane zdania.
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w zimowe podchody. Przed lekcją ukrywa w klasie kilka kopert ze zdjęciami przedstawiającymi krajobraz zimowy i padający śnieg. Podczas lekcji nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z papieru zimowe śnieżynki i dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie, idąc po śladach (śnieżynkach), poszukują ukrytych w klasie kopert. Kiedy je znajdują, nauczyciel prosi o otworzenie kopert i zaprezentowanie zdjęć, które są w środku. Gdy uczniowie prezentują zdjęcie krajobrazu zimowego i padającego śniegu, nauczyciel mówi na głos: die Winter lub Es scheint (przy drugim zdjęciu). Pyta, czy uczniowie domyślają się, co znaczy ten wyraz i zdanie. Uczniowie wyrażają przypuszczenia i powtarzają za nauczycielem niemieckie frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
wycięte z papieru zimowe śnieżynki, koperty z ze zdjęciami zimy i padającego śniegu
Nauczyciel zaprasza trójkę ochotników na środek klasy. Jeden uczeń otrzymuje ilustrację przedstawiającą Klarę, która trzyma śniegową kulę. Na odwrocie kartki zapisane jest imię „Klara”. Pozostali dwaj uczniowie otrzymują kartki z narysowaną smutną buźką (na odwrocie jednej z kartek napisane jest „Ben”, na drugiej - „Lina”). Uczniowie nie mogą pokazywać ilustracji reszcie klasy. Pozostali uczniowie widzą tylko odwrotną część kartki z imionami. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Pozostali uczniowie głosują, kto powiedział usłyszane zdanie: Klara, Ben czy Lina? Nauczyciel liczy głosy i wówczas uczeń, którego kartka z imieniem zdobyła najwięcej głosów, odwraca ją. Jeśli uczniowie nie odpowiedzieli poprawnie (widzą wówczas smutną buźkę), jeszcze raz słuchają nagrania i głosują. Następnie nauczyciel zaprasza trójkę kolejnych ochotników, wręcza im podobne kartki. Tym razem ilustracja przedstawia Bena i dwie smutne buźki, a na odwrocie kartek zapisane są imiona: „Ben”, „Tim”, „Klara”. Zabawa powtarza się.
kartki z ilustracjami i zapisanymi na odwrocie imionami
Nauczyciel prezentuje wypowiedź Tima i pyta uczniów, o jakich miesiącach mówi chłopiec (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie proponują, jak należy podpisać kartki z kalendarza widoczne na ilustracji.
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie i pyta uczniów, jak pokazaliby gestami czynności, o których usłyszeli (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Następnie uczniowie rysują siebie podczas ubierania choinki albo zjeżdżania na sankach. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie rysunków i wypowiedź, co one przedstawiają. Uczniowie mówią: Ich schmücke den Weihnachtsbaum lub Ich fahre Schlitten.
kredki
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające cztery pory roku. Pyta uczniów, jakie zjawiska pogodowe widoczne są na obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie (Es schneit) i prosi uczniów o wskazanie obrazka, który można podpisać tym zdaniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje parom uczniów pocięte zdjęcie (puzzle) i prosi o ułożenie go w całość. Każda para, która ułoży zdjęcie, zgłasza się i wypowiada na głos nazwę widocznej na nim pory roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
praca w parach
puzzle
Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali czterech ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności/czynności charakterystyczne dla różnych pór roku. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami tych aktywności/czynności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
10 min
karty obrazkowe
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Linę i Bena. Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o wskazanie właściwej kolejności zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające trzy miesiące (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie kolorują rysunki i przyklejają właściwą nazwę miesiąca pod każdą ilustracją.
praca indywidualna
karta pracy
Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0