Numer e‑materiału: 1.1.12.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Der Winter ist da / Nadeszła zima
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zimowych miesięcy i tworzenia krótkich wypowiedzi na temat zimowych aktywności

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy zimowych miesięcy;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, co można robić zimą.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • umieszczanie nowych słów w kontekście;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podejście komunikacyjne,

    • podająca,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • gra edukacyjna (domino),

    • praca z plikiem audio,

    • zabawa w zimowe podchody,

    • głosowanie,

    • pantomima,

    • kalambury.

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca indywidualna,

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • kredki,

  • piłka,

  • koperty ze zdjęciami zimy i padającego śniegu,

  • wycięte z papieru zimowe śnieżynki,

  • karta pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie wykonać domino z kartonu.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta, czy uczniowie znają piosenkę o zimie, której słowa przytoczył Ampel: „Zima, zima, zima. Pada, pada śnieg”. Nauczyciel prosi uczniów, którzy znają tę piosenkę, aby wspólnie ją zaśpiewali. Następnie uczniowie dyskutują o tym, co można robić zimą.

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą mówić Tim, Lina, Klara i Ben. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej aktywności, o jakich mówili Ben i Lina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel pyta uczniów, co robią dzieci przedstawione na ilustracjach oraz odtwarza nagrania dołączone do rysunków. Uczniowie powtarzają usłyszane zdania.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w zimowe podchody. Przed lekcją ukrywa w klasie kilka kopert ze zdjęciami przedstawiającymi krajobraz zimowy i padający śnieg. Podczas lekcji nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z papieru zimowe śnieżynki i dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie, idąc po śladach (śnieżynkach), poszukują ukrytych w klasie kopert. Kiedy je znajdują, nauczyciel prosi o otworzenie kopert i zaprezentowanie zdjęć, które są w środku. Gdy uczniowie prezentują zdjęcie krajobrazu zimowego i padającego śniegu, nauczyciel mówi na głos: die Winter lub Es scheint (przy drugim zdjęciu). Pyta, czy uczniowie domyślają się, co znaczy ten wyraz i zdanie. Uczniowie wyrażają przypuszczenia i powtarzają za nauczycielem niemieckie frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

wycięte z papieru zimowe śnieżynki, koperty z ze zdjęciami zimy i padającego śniegu

Nauczyciel zaprasza trójkę ochotników na środek klasy. Jeden uczeń otrzymuje ilustrację przedstawiającą Klarę, która trzyma śniegową kulę. Na odwrocie kartki zapisane jest imię „Klara”. Pozostali dwaj uczniowie otrzymują kartki z narysowaną smutną buźką (na odwrocie jednej z kartek napisane jest „Ben”, na drugiej - „Lina”). Uczniowie nie mogą pokazywać ilustracji reszcie klasy. Pozostali uczniowie widzą tylko odwrotną część kartki z imionami. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Pozostali uczniowie głosują, kto powiedział usłyszane zdanie: Klara, Ben czy Lina? Nauczyciel liczy głosy i wówczas uczeń, którego kartka z imieniem zdobyła najwięcej głosów, odwraca ją. Jeśli uczniowie nie odpowiedzieli poprawnie (widzą wówczas smutną buźkę), jeszcze raz słuchają nagrania i głosują. Następnie nauczyciel zaprasza trójkę kolejnych ochotników, wręcza im podobne kartki. Tym razem ilustracja przedstawia Bena i dwie smutne buźki, a na odwrocie kartek zapisane są imiona: „Ben”, „Tim”, „Klara”. Zabawa powtarza się.

kartki z ilustracjami i zapisanymi na odwrocie imionami

Nauczyciel prezentuje wypowiedź Tima i pyta uczniów, o jakich miesiącach mówi chłopiec (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie proponują, jak należy podpisać kartki z kalendarza widoczne na ilustracji.

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i pyta uczniów, jak pokazaliby gestami czynności, o których usłyszeli (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Następnie uczniowie rysują siebie podczas ubierania choinki albo zjeżdżania na sankach. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie rysunków i wypowiedź, co one przedstawiają. Uczniowie mówią: Ich schmücke den Weihnachtsbaum lub Ich fahre Schlitten.

kredki

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające cztery pory roku. Pyta uczniów, jakie zjawiska pogodowe widoczne są na obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie (Es schneit) i prosi uczniów o wskazanie obrazka, który można podpisać tym zdaniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje parom uczniów pocięte zdjęcie (puzzle) i prosi o ułożenie go w całość. Każda para, która ułoży zdjęcie, zgłasza się i wypowiada na głos nazwę widocznej na nim pory roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca w parach

puzzle

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali czterech ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności/czynności charakterystyczne dla różnych pór roku. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami tych aktywności/czynności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

10 min

karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Linę i Bena. Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o wskazanie właściwej kolejności zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające trzy miesiące (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie kolorują rysunki i przyklejają właściwą nazwę miesiąca pod każdą ilustracją.

praca indywidualna

karta pracy

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prezentuje wypowiedź Ampla wraz z towarzyszącą jej ilustracją (e‑materiał: Wprowadzenie). Następnie pyta, czy uczniowie znają piosenkę o zimie, której słowa przytoczył Ampel: „Zima, zima, zima. Pada, pada śnieg”. Nauczyciel prosi uczniów, którzy znają tę piosenkę, aby wspólnie ją zaśpiewali. Następnie uczniowie dyskutują o tym, co można robić zimą.

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opowiadają, co widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, o czym mogą mówić Tim, Lina, Klara i Ben. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej aktywności, o jakich mówili Ben i Lina (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel pyta uczniów, co robią dzieci przedstawione na ilustracjach oraz odtwarza nagrania dołączone do rysunków. Uczniowie powtarzają usłyszane zdania.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w zimowe podchody. Przed lekcją ukrywa w klasie kilka kopert ze zdjęciami przedstawiającymi krajobraz zimowy i padający śnieg. Podczas lekcji nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z papieru zimowe śnieżynki i dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie, idąc po śladach (śnieżynkach), poszukują ukrytych w klasie kopert. Kiedy je znajdują, nauczyciel prosi o otworzenie kopert i zaprezentowanie zdjęć, które są w środku. Gdy uczniowie prezentują zdjęcie krajobrazu zimowego i padającego śniegu, nauczyciel mówi na głos: die Winter lub Es scheint (przy drugim zdjęciu). Pyta, czy uczniowie domyślają się, co znaczy ten wyraz i zdanie. Uczniowie wyrażają przypuszczenia i powtarzają za nauczycielem niemieckie frazy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

wycięte z papieru zimowe śnieżynki, koperty z ze zdjęciami zimy i padającego śniegu

Nauczyciel zaprasza trójkę ochotników na środek klasy. Jeden uczeń otrzymuje ilustrację przedstawiającą Klarę, która trzyma śniegową kulę. Na odwrocie kartki zapisane jest imię „Klara”. Pozostali dwaj uczniowie otrzymują kartki z narysowaną smutną buźką (na odwrocie jednej z kartek napisane jest „Ben”, na drugiej - „Lina”). Uczniowie nie mogą pokazywać ilustracji reszcie klasy. Pozostali uczniowie widzą tylko odwrotną część kartki z imionami. Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Pozostali uczniowie głosują, kto powiedział usłyszane zdanie: Klara, Ben czy Lina? Nauczyciel liczy głosy i wówczas uczeń, którego kartka z imieniem zdobyła najwięcej głosów, odwraca ją. Jeśli uczniowie nie odpowiedzieli poprawnie (widzą wówczas smutną buźkę), jeszcze raz słuchają nagrania i głosują. Następnie nauczyciel zaprasza trójkę kolejnych ochotników, wręcza im podobne kartki. Tym razem ilustracja przedstawia Bena i dwie smutne buźki, a na odwrocie kartek zapisane są imiona: „Ben”, „Tim”, „Klara”. Zabawa powtarza się.

kartki z ilustracjami i zapisanymi na odwrocie imionami

Nauczyciel prezentuje wypowiedź Tima i pyta uczniów, o jakich miesiącach mówi chłopiec (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie proponują, jak należy podpisać kartki z kalendarza widoczne na ilustracji.

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Uczniowie w parach grają w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). Przed rozpoczęciem gry nauczyciel odczytuje na głos zdania i wyrazy umieszczone na kostkach domina, uczniowie je powtarzają.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i pyta uczniów, jak pokazaliby gestami czynności, o których usłyszeli (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Następnie uczniowie rysują siebie podczas ubierania choinki albo zjeżdżania na sankach. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie rysunków i wypowiedź, co one przedstawiają. Uczniowie mówią: Ich schmücke den Weihnachtsbaum lub Ich fahre Schlitten.

kredki

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające cztery pory roku. Pyta uczniów, jakie zjawiska pogodowe widoczne są na obrazkach. Uczniowie odpowiadają w języku polskim. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie (Es schneit) i prosi uczniów o wskazanie obrazka, który można podpisać tym zdaniem (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje parom uczniów pocięte zdjęcie (puzzle) i prosi o ułożenie go w całość. Każda para, która ułoży zdjęcie, zgłasza się i wypowiada na głos nazwę widocznej na nim pory roku (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca w parach

puzzle

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza na środek sali czterech ochotników i rozdaje im zdjęcia przedstawiające aktywności/czynności charakterystyczne dla różnych pór roku. Zadaniem uczniów jest pokazanie gestami tych aktywności/czynności (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

10 min

karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Linę i Bena. Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o wskazanie właściwej kolejności zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w parach

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające trzy miesiące (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie kolorują rysunki i przyklejają właściwą nazwę miesiąca pod każdą ilustracją.

praca indywidualna

karta pracy

Na zakończenie lekcji uczniowie siadają w kole. Kolejno kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji najbardziej podobało mi się…

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec