Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Hilgier
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: How About Organizing a Family Reunion? / Zorganizujmy zjazd rodzinny
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, II.2, II.3, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2, V.3, V.5, V.6, V.9, VII.4, VII.5, VII.13, VII.14, VII.15, VIII.1, X, XII, XIII
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z opisywaniem rodziny i relacji rodzinnych.
Uczeń potrafi wymienić czynności wykonywane przy organizacji spotkań rodzinnych.
Uczeń potrafi opisać, jak zorganizować spotkanie rodzinne.
Uczeń potrafi porównać sposoby pielęgnowania więzi rodzinnych w kontaktach z bliższą i dalszą rodziną.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z rodziną, relacjami rodzinnymi i organizacją zjazdów rodzinnych.
Uczeń rozwija świadomość potrzeby podtrzymywania więzi rodzinnych i wiedzę na temat różnych form jej podtrzymywania.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
Do you like reuniting with the family members you see rarely?
How do you keep in touch with distant family members?
What is the best way to do so?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Why Should I See My Family? Na forum klasy ustnie streszczają treść każdego akapitu.
Uczniowie ponownie czytają tekst Why Should I See My Family? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.
Uczniowie po raz kolejny czytają tekst Why Should I See My Family? i samodzielnie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozmawiają w grupach trzy-, czteroosobowych na temat: Do you agree with the last paragraph of the text? Are family reunions valuable to you? Why? Why not? Nauczyciel może dopisać na tablicy cytat z George’a Bernarda Shawa: „If you cannot get rid of the family skeleton, you may as well make it dance” i poprosić, żeby uczniowie zastanowili się, co on oznacza i czy zgadzają się z tą opinią. Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup relacjonują na forum klasy przebieg rozmowy.
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Nauczyciel zwraca uwagę na funkcję kolokacji w nauce języka. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć własne zdania z wyrażeniami, które pojawiły się w ćwiczeniu.
Na tym etapie lekcji uczniowie mogą usystematyzować słownictwo związane z tematem lekcji. Nauczyciel może zaproponować konkretną metodę lub uczniowie porządkują słownictwo według własnego pomysłu.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna), a następnie, sugerując się wyrazami z krzyżówki, odpowiadają na pytania:
What does it take to organise a successful family reunion?
What should you take care of, step by step?
Uczniowie dzielą się pomysłami na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie ponownie słuchają nagrań i wykonują Exercise 3 i 4 (Prezentacja multimedialna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w parach, odpowiadając na pytanie z Exercise 5 (Prezentacja multimedialna): How would you organise your family reunion? Wykorzystują słownictwo z prezentacji i ćwiczeń. Po zakończeniu rozmów relacjonują wizje spotkania wymyślone przez partnera/partnerkę z pary.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–9 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 10 (Sprawdź się): Recently you have taken part in a family reunion. Write an email about it to your English‑speaking friend. In your email:
mention when and where the reunion took place and why this venue was chosen;
describe what attractions were planned for the participants and which of them you took part in;
say whether you like family reunions and give reasons why;
write whether you would undertake the challenge of organising the reunion yourself and explain why/why not.
Use 100–150 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację multimedialną z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami związanymi z organizacją przyjęć. Polecenie: Study the presentation in e‑material again. Create a crossword containing 10 words connected with the topic of reunion organisation used in the text or presentation. Write ten definitions and create ten crossword slots.