Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki wpływające na właściwości fizykochemiczne wód podziemnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

2) wyróżnia rodzaje wód podziemnych, w tym występujących w okolicy szkoły oraz wyjaśnia powstawanie źródeł.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętność uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia chemiczne i fizyczne właściwości wód podziemnych,

  • określa czynniki antropogeniczne i naturalne wpływające na właściwości fizykochemiczne wód podziemnych,

  • wyjaśnia za pomocą schematu, które czynniki wpływają korzystnie, a które niekorzystnie na właściwości wód podziemnych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Hydrologia Polski, J. Pociask‑Karteczka, P. Jokiel, W. Marszelewski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału i w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie są właściwości wód podziemnych i jakie czynniki na nie wpływają.

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału, sporządzają schemat przedstawiający czynniki korzystnie i niekorzystnie wpływające na właściwości wód podziemnych.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie w grupach wykonują polecenia do filmu edukacyjnego.

  • Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów, wspiera ich w razie wątpliwości.

  • Następnie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi. Pozostali uczniowie uzupełniają informacje i poprawiają ewentualne błędy.

  • Uczniowie przystępują do samodzielnego rozwiązywania ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi, nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Korzystając z dodatkowych źródeł informacji geograficznej, odnajdź najbliższe Twojemu miejscu zamieszkania ujęcie wód podziemnych. Napisz, gdzie się ono znajduje i do czego wykorzystywana jest pobierana woda. Czy ma ona jakieś specyficzne właściwości (np. lecznicze)?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie (zakres podstawowy: IV. 1). Może znaleźć zastosowanie na lekcji powtórzeniowej z działu „Dynamika procesów hydrologicznych” (zakres rozszerzony: IV).