Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki wpływające na właściwości fizykochemiczne wód podziemnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń:
2) wyróżnia rodzaje wód podziemnych, w tym występujących w okolicy szkoły oraz wyjaśnia powstawanie źródeł.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia chemiczne i fizyczne właściwości wód podziemnych,
określa czynniki antropogeniczne i naturalne wpływające na właściwości fizykochemiczne wód podziemnych,
wyjaśnia za pomocą schematu, które czynniki wpływają korzystnie, a które niekorzystnie na właściwości wód podziemnych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Hydrologia Polski, J. Pociask‑Karteczka, P. Jokiel, W. Marszelewski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału i w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie są właściwości wód podziemnych i jakie czynniki na nie wpływają.
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, sporządzają schemat przedstawiający czynniki korzystnie i niekorzystnie wpływające na właściwości wód podziemnych.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie w grupach wykonują polecenia do filmu edukacyjnego.
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów, wspiera ich w razie wątpliwości.
Następnie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi. Pozostali uczniowie uzupełniają informacje i poprawiają ewentualne błędy.
Uczniowie przystępują do samodzielnego rozwiązywania ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi, nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Korzystając z dodatkowych źródeł informacji geograficznej, odnajdź najbliższe Twojemu miejscu zamieszkania ujęcie wód podziemnych. Napisz, gdzie się ono znajduje i do czego wykorzystywana jest pobierana woda. Czy ma ona jakieś specyficzne właściwości (np. lecznicze)?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie (zakres podstawowy: IV. 1). Może znaleźć zastosowanie na lekcji powtórzeniowej z działu „Dynamika procesów hydrologicznych” (zakres rozszerzony: IV).