Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Łazar
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Люби́тели про́тив профессиона́лов/ Amatorzy kontra zawodowcy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 4; poziom A2+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje wpływ sportu zawodowego i amatorskiego na różne obszary życia;
omawia wady i zalety sportu uprawianego zawodowo i amatorsko;
opowiada o trybie życia sportowca amatora i sportowca zawodowego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia, czyli rozwijaniem swoich zainteresowań sportowych;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – umiejscowienie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w różne kategorie;
strategie kognitywne – rozumienie informacji: czytanie i słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
praktyczna,
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
programowana.
Techniki:
burza mózgów,
ćwiczenia przedmiotowe,
udzielanie objaśnień,
opis, wyjaśnienie,
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
projektor multimedialny/tablica multimedialna,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
ilustracja interaktywna,
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki językowej uczniowie po kolei wymieniają korzyści płynące z uprawiania sportu. Każdy z nich ma np. 5 sekund na odpowiedź. Kto się zastanawia zbyt długo lub powtarza treść, która się już podczas gry pojawiła – kończy zabawę. Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o sporcie zawodowym, czy wiedzą na czym polega, jaka jest różnica między sportem uprawianym zawodowo a sportem amatorskim, jaki tryb życia prowadzą zawodowi sportowcy.
Nauczyciel informuje uczniów, co jest tematem lekcji, jakie uczniowie poznają słownictwo i w jaki sposób będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Aby zainteresować uczniów tematem lekcji, nauczyciel zapoznaje uczniów z ciekawostką z wprowadzenia do e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają rozmowę z zawodowym sportowcem, starając się zrozumieć jego treść dzięki interferencji językowej. W razie potrzeby korzystają ze słownika dołączonego do e‑materiału.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: ćwiczenia na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz), uzupełnianie luk. Następnie uczniowie opowiadają krótko o tym, jak rozumieją pojęcie uprawiania sportu zawodowego i z plusami i minusami się to wiąże. Nauczyciel podsumowuje ich wypowiedzi udzielając równocześnie informacji zwrotnej.
Następnie uczniowie opowiadają krótko o tym, jak rozumieją pojęcie uprawiania sportu zawodowego. Wymieniają wady i zalety takiego rodzaju aktywności. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują kolejno dedykowane temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk w tekście, wielokrotny wybór, porządkowanie tekstu).
Faza podsumowująca:
Uczniowie wyrażają swoje opinie na temat sportu zawodowego i amatorskiego. Wymieniają obszary życia, na które wpływa uprawianie sportu zawodowego i amatorskiego i krótko omawiają temat. Wskazują na wady i zalety uprawiania sportu zawodowego i amatorskiego i opowiadają o trybie życia sportowców.
W celu powtórzenia materiału nauczyciel proponuje grę językową Люби́тели про́тив профессиона́лов – кто это сказал? Nauczyciel przygotowuje zestaw karteczek z pytaniami odnoszącymi się do cech sportów zawodowych i amatorskich, z zasadami ich uprawiania i zdaniami opisującymi wpływ uprawiania sportu na zdrowie i życie sportowca. Uczniowie po kolei losują karteczki, decydują, któremu ze sportów - zawodowemu czy amatorskiemu odpowiada zapisana na nich treść i opisują, jak dana kwestia odnosi się do drugiego z omawianych rodzajów sportu. Zabawa polega na tym, żeby wykazać różnice i podobieństwa między sportem uprawianym amatorsko i zawodowo. Przykłady:
a. Я люблю заниматься спортом. - Спортом любят заниматься и профессионалы и любители.
b. Я тренируюсь ежедневно - Ежедневно тренируется профессионал, а любитель тренируется 1‑2 раза в неделю.
Uczniowie przesuwają się o jedno miejsce i następuje kolejna para pytań.
Przykładowe zdania:
Я во время тренировок перегружаю мышцы, Я путешествую по всему миру, За результаты я получаю высокие гонорары, Я занимаюсь спортом, чтобы похудеть, Я начал заниматься спортом в раннем детстве.
Я чемпион/ка мира, Я занимаюсь спортом регулярно, У меня от спорта нет психической нагрузки, Я могу есть сладкое,У меня богатая личная жизнь itd.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się. Nauczyciel sprawdza prace i ocenia je zgodnie z obowiązującymi zasadami oceniania wewnątrzszkolnego z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów z dysfunkcjami. Prace powinny zostać ocenione pod kątem zawartych informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów ortograficznych i językowych.
Materiały pomocnicze: karteczki z pytaniami do gry podczas fazy podsumowującej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją w celu zaintrygowania uczniów tematyką lekcji nauczyciel przesyła uczniom link do zapoznania się ze słownictwem dotyczącym uprawiania sportu zawodowo i amatorsko. Wstępne zapoznanie uczniów z leksyką umożliwi sprawne przeprowadzenie rozgrzewki językowej.
W trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują do niej ćwiczenia oraz prowadzą dyskusję na temat form uprawiania sportu.
Po lekcji uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą przygotować własną ilustrację lub mapę pojęć przedstawiającą wady i zalety uprawiania sportu amatorsko lub/i zawodowo i zawierającą informacje dotyczącej wybranej przez siebie dyscypliny sportowej.