Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Liga Narodów – pierwsza organizacja międzynarodowa o celach ogólnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

1) przedstawia podmioty prawa międzynarodowego publicznego i podstawowe zasady prawa międzynarodowego (powstrzymania się od groźby użycia siły lub jej użycia, integralności terytorialnej, pokojowego załatwiania sporów, nieingerencji w sprawy wewnętrzne państwa, suwerennej równości, samostanowienia narodów, suwerenności, nienaruszalności granic).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia okoliczności i cele powstania Ligi Narodów.

  • ocenia działalność Ligi z punktu widzenia rozwoju organizacji międzynarodowych jako podmiotów polityki międzynarodowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Chętne osoby przygotowują linię chronologiczną wydarzeń od momentu przystąpienia Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej.
    Pozostali uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie skutki I wojny światowej, aby móc aktywnie uczestniczyć w zajęciach.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie linii chronologicznej przygotowanej przez uczniów. Krótkie przypomnienie najważniejszych wydarzeń.

  2. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Liga Narodów – pierwsza organizacja międzynarodowa o celach ogólnych” i omówienie celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią animacji, zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję na temat przyczyn utworzenia Ligi Narodów. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje wnioski.

  2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie zapoznają się z treścią orędzia prezydenta Wilsona, a potem w parach przygotowują po dwa argumenty za i przeciw do dyskusji na temat: „Czy postulaty prezydenta Wilsona były realistyczne?”. Następnie klasa dzieli się na dwie grupy, każda osoba z pary musi trafić do innej. Rozpoczyna się wymiana argumentów. Na zakończenie uczniowie mogą zmienić grupy, jeśli przekonały ich argumenty adwersarzy.

  3. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie zapisują na oddzielnych kartkach po dwa pytania dotyczące tekstu. Pytania trafiają do wspólnej puli, a trzy chętne osoby dokonują ich weryfikacji pod kątem powtarzalności.

  4. Gra dydaktyczna. Te same trzy osoby przeprowadzają quiz: jedna losuje i odczytuje pytania, a dwie pozostałe liczą punkty, mogą też mierzyć czas przeznaczony na odpowiedź. Nauczyciel pełni rolę arbitra. Klasa zostaje podzielona na kilka grup i przystępuje do gry. Zespoły mogą odpowiadać na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” lub pytania są losowane dla poszczególnych grup. Punkty przyznawane są za prawidłowe odpowiedzi (można też wprowadzić punkty ujemne za błędne odpowiedzi). Wygrywa zespół z największa liczbą punktów.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.