Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.6.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Das Phänomen Foodtruck / Fenomen food trucka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa druga, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat lokali gastronomicznych
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
poznaje historię food trucków;
analizuje przykładowe menu food trucka;
porównuje stacjonarną restaurację z food truckiem.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie języka pomimo braku wiedzy dotyczącej gramatyki i słownictwa (odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy);
strategie społeczne:
prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów;
współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania
podejście komunikacyjne,
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem przygotowanym na potrzeby tego e‑materiału, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i opisanie go. Następnie zapisuje w widocznym miejscu hasło “food truck” i pyta uczniów o skojarzenia, hasła z nim związane. Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów, które będą przydatne w późniejszej części lekcji (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu przygotowanego na potrzeby tego e‑materiału „Das Phänomen des Food Trucks”. W razie potrzeby korzystają z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel może zweryfikować stopień zrozumienia tekstu przez uczniów przez zadanie kilku prostych pytań dotyczących treści, np. Was bedeutet “food truck”? Woher kommt der Begriff “food truck’? Wann entstand der erste Prototyp? Następnie uczniowie sprawdzają samodzielnie stopień zrozumienia treści tekstu, rozwiązując Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, porządkują informacje, odpowiadają pisemnie za pytania do tekstu.
W kolejnym etapie lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną „Unser Foodtruck‑Angebot”, przedstawiającą menu food trucka.
Uczniowie w parach analizują multimedium i sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji interaktywnej, wykorzystując Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią ilustracji, pracują ze słownictwem, uzupełniając tekst odpowiednimi wyrazami, dopasowując poszczególne elementy do siebie.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie z Übung 4 w części Ilustracja interaktywna: Welches von den Foodtruck‑Gerichten würdest du gerne probieren und warum? Uczniowie mają czas na zastanowienie się oraz przygotowanie notatki, na podstawie której udzielą następnie odpowiedzi ustnej. Wybrani przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na pytanie.
Następnie uczniowie utrwalają struktury leksykalne i gramatyczne, wykorzystując do tego zestaw zadań interaktywnych w części Sprawdź się (Aufgabe 1‑4). Uczniowie powtarzają w ten sposób słownictwo z lekcji oraz przygotowują się do następnej części lekcji.
Uczniowie dobierają się w pary i rozmawiają po niemiecku na temat dwóch fotografii oraz wyboru restauracji (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Chętni uczniowie mogą zaprezentować taką rozmowę na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opowiadają historię food trucków i mobilnej gastronomii, informują o dostępnych potrawach. W tej fazie lekcji nauczyciel może powrócić do zapisanych na początku lekcji haseł (skojarzeń uczniów). Nauczyciel prosi uczniów, aby kolejno udzielali informacji na temat foood trucków na podstawie informacji uzyskanych z e‑materiału oraz haseł zapisanych na tablicy. Inną opcją jest podział klasy na dwie grupy. Uczniowie jednej grupy zadają pytania na temat food trucków, ich historii, menu oraz ulubionych potraw z food trucka. Uczniowie drugiej grupy zgłaszają się do odpowiedzi.
W ramach podsumowania uczniowie w grupach przygotowują argumenty do dyskusji „Restauracja stacjonarna vs. mobilna gastronomia”. Uczniowie prowadzą dyskusję, nauczyciel jest moderatorem.
Praca domowa
W ramach zadania domowego uczniowie przygotowują menu restauracji mobilnej lub stacjonarnej. Z kart dań zostanie przygotowana wystawa w sali lekcyjnej. Uczniowie będą mogli również porozmawiać o wyborze dań na podstawie przygotowanych kart.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, wprowadzenie do lekcji, pomoc w odświeżeniu zasobu słownictwa związanego z żywieniem, potrawami, sposobem zamawiania ich.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Menu ilustracji interaktywnej może być pomocne podczas układania i prezentowania dialogów. Uczniowie mogą wcielić się w rolę sprzedawcy w foodtrucku oraz klienta zamawiającego danie.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Ilustracja może służyć także jako pomoc podczas innych lekcji. Na jej podstawie uczniowie mogą napisać przepis kulinarny, utrwalić liczebniki, przygotować fiszki do tematu z zakresu żywienia.
Wykaz źródeł
https://www.warkgroup.de/blog/das-phanomen-der-food-trucks-oder-wie-die-strassenkuche-die-welt-eroberte [dostęp 15.03.2023], tylko do użytku edukacyjnego.