Numer e‑materiału: 3.2.6.1

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Das Phänomen Foodtruck / Fenomen food trucka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa druga, zakres podstawowy, poziom językowy B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat lokali gastronomicznych

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
8) odróżnia informacje o faktach od opinii;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • poznaje historię food trucków;

  • analizuje przykładowe menu food trucka;

  • porównuje stacjonarną restaurację z food truckiem.

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • używanie języka pomimo braku wiedzy dotyczącej gramatyki i słownictwa (odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy);

strategie społeczne:

  • prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów;

  • współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego.

Metody i formy nauczania

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem przygotowanym na potrzeby tego e‑materiału, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca grupowa,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: ilustracja interaktywna,

  • zestaw zadań interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i opisanie go. Następnie zapisuje w widocznym miejscu hasło “food truck” i pyta uczniów o skojarzenia, hasła z nim związane. Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów, które będą przydatne w późniejszej części lekcji (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu przygotowanego na potrzeby tego e‑materiału „Das Phänomen des Food Trucks”. W razie potrzeby korzystają z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel może zweryfikować stopień zrozumienia tekstu przez uczniów przez zadanie kilku prostych pytań dotyczących treści, np. Was bedeutet “food truck”? Woher kommt der Begriff “food truck’? Wann entstand der erste Prototyp? Następnie uczniowie sprawdzają samodzielnie stopień zrozumienia treści tekstu, rozwiązując Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, porządkują informacje, odpowiadają pisemnie za pytania do tekstu.

  • W kolejnym etapie lekcji uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną „Unser Foodtruck‑Angebot”, przedstawiającą menu food trucka.

  • Uczniowie w parach analizują multimedium i sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji interaktywnej, wykorzystując Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią ilustracji, pracują ze słownictwem, uzupełniając tekst odpowiednimi wyrazami, dopasowując poszczególne elementy do siebie.

  • Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie z Übung 4 w części Ilustracja interaktywna: Welches von den Foodtruck‑Gerichten würdest du gerne probieren und warum? Uczniowie mają czas na zastanowienie się oraz przygotowanie notatki, na podstawie której udzielą następnie odpowiedzi ustnej. Wybrani przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na pytanie.

  • Następnie uczniowie utrwalają struktury leksykalne i gramatyczne, wykorzystując do tego zestaw zadań interaktywnych w części Sprawdź się (Aufgabe 1‑4). Uczniowie powtarzają w ten sposób słownictwo z lekcji oraz przygotowują się do następnej części lekcji.

  • Uczniowie dobierają się w pary i rozmawiają po niemiecku na temat dwóch fotografii oraz wyboru restauracji (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Chętni uczniowie mogą zaprezentować taką rozmowę na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie opowiadają historię food trucków i mobilnej gastronomii, informują o dostępnych potrawach. W tej fazie lekcji nauczyciel może powrócić do zapisanych na początku lekcji haseł (skojarzeń uczniów). Nauczyciel prosi uczniów, aby kolejno udzielali informacji na temat foood trucków na podstawie informacji uzyskanych z e‑materiału oraz haseł zapisanych na tablicy. Inną opcją jest podział klasy na dwie grupy. Uczniowie jednej grupy zadają pytania na temat food trucków, ich historii, menu oraz ulubionych potraw z food trucka. Uczniowie drugiej grupy zgłaszają się do odpowiedzi.

  • W ramach podsumowania uczniowie w grupach przygotowują argumenty do dyskusji „Restauracja stacjonarna vs. mobilna gastronomia”. Uczniowie prowadzą dyskusję, nauczyciel jest moderatorem.

Praca domowa

  • W ramach zadania domowego uczniowie przygotowują menu restauracji mobilnej lub stacjonarnej. Z kart dań zostanie przygotowana wystawa w sali lekcyjnej. Uczniowie będą mogli również porozmawiać o wyborze dań na podstawie przygotowanych kart.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, wprowadzenie do lekcji, pomoc w odświeżeniu zasobu słownictwa związanego z żywieniem, potrawami, sposobem zamawiania ich.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Menu ilustracji interaktywnej może być pomocne podczas układania i prezentowania dialogów. Uczniowie mogą wcielić się w rolę sprzedawcy w foodtrucku oraz klienta zamawiającego danie.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Ilustracja może służyć także jako pomoc podczas innych lekcji. Na jej podstawie uczniowie mogą napisać przepis kulinarny, utrwalić liczebniki, przygotować fiszki do tematu z zakresu żywienia.

Wykaz źródeł

https://www.warkgroup.de/blog/das-phanomen-der-food-trucks-oder-wie-die-strassenkuche-die-welt-eroberte [dostęp 15.03.2023], tylko do użytku edukacyjnego.