Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.1.6
Imię i nazwisko autora lekcji: Paweł Przywara
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Meine persönlichen Werte/Własne wartości
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania własnego systemu wartości.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
przedstawia, dlaczego świadomość wartości osobistych ma duży wpływ na życie człowieka;
analizuje swój system wartości;
nakreśla swoje najważniejsze wartości życiowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów;
tworzenie skojarzeń myślowych - umiejscawianie nowych słów w kontekście, grupowanie ich w kategorie;
centralizowanie procesu uczenia - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: dyskusja, praca ze źródłem drukowanym;
praktyczna – technika: burza mózgów;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki samoprzylepne,
wydruk tekstu źródłowego w formacie A3,
paski papieru na nagłówki,
tablica korkowa,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat świadomości własnych wartości oraz podanie kilku przykładów takich wartości.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przystępują do pracy z tekstem Warum ist das Wertesystem lebenswichtig? (praca w parach). Zadaniem uczniów jest przeczytanie tekstu, a następnie wymyślenie nagłówków do każdego z trzech akapitów oraz uzasadnienie swoich pomysłów. Nauczyciel umieszcza wydrukowany tekst (format A3) na tablicy korkowej w widocznym dla wszystkich miejscu i prosi uczniów, aby umieścili swoje propozycje nagłówków, zapisane na paskach papieru, nad poszczególnymi częściami tekstu. Wszyscy uczniowie zapoznają się z propozycjami koleżanek/kolegów i wybierają 3 propozycje nagłówków, które według nich są najbardziej odpowiednie. Kryteria, które należy wziąć pod uwagę: 1). Wskazanie głównej myśli w nagłówku 2). Kreatywność 3). Poprawność leksykalna.
Kolejnym zadaniem uczniów jest pogrupowanie przykładów wartości wymienionych w fazie wprowadzającej lekcji oraz tych znajdujących się w tekście Warum ist das Wertesystem lebenswichtig? na kategorie zaproponowane w mapie myśli: immaterielle Werte/materielle Werte/geistige Werte/... (praca w grupach 3‑osobowych) oraz przyporządkowanie ich do wyrażeń użytych w tekście Warum ist das Wertesystem lebenswichtig?/Diese Werte sind mein innerer Kompass, der mir zeigt, wie ich handeln soll/Diese Werte formen meinen Charakter/Diese Werte hat mir meine Familie vorgelebt/ dodatkowo: Diese Werte sind in der Krise.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania: Das hat mir heute zu denken gegeben ... Nauczyciel zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.
Praca domowa:
Uczeń wykonuje pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: zebranie słownictwa związanego z tematem osobistego systemu wartości;
w trakcie lekcji: wykorzystanie pomysłu podziału na różne kategorie wartości;
po lekcji: wykorzystanie zebranego słownictwa w wypowiedzi pisemnej (zadanie domowe).
Wykaz źródeł:
Paweł Przywara, Warum ist das Wertesystem lebenswichtig?