Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Pierwsze państwa plemienne na ziemiach polskich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
chrakteryzuje proces kształtowania się pierwszych słowiańskich państw plemiennych na ziemiach polskich;
dowie się, jakie państwa plemienne uznaje się za pierwsze państwa słowiańskie na ziemiach polskich;
poznaje i rozumie różnice między organizacją plemienną a organizacją państwa;
ocenia wpływ pierwszych państw plemiennych na późniejszą historię Polski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj” (ilość grup zależy od liczebności klasy):
Grupa 1 i 5 – Proces kształtowania się pierwszych państw plemiennych;
Grupa 2 i 6 - Pierwsze państwa plemienne;
Grupa 3 i 7 - Państwo Wiślan;
Grupa 4 i 8 - Państwo Polan. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z treścią mapy współczesnej Polski. Odpowiedz na pytania ujęte w treści mapy [kolory przycisków], które pozwolą ci przeanalizować, utrwalić, pogłębić i poszerzyć wiedzę o kraju Wiślan. Jakie dostrzegasz podobieństwa i różnice w organizacji państwa Wiślan i państwa Polan? Zastanów się, na czym mógł polegać błąd w funkcjonowaniu państwa Wiślan, wskutek którego nie przetrwało ono tak, jak przetrwało państwo Polan. Które informacje uważasz za najistotniejsze dla zrozumienia historii ziem polskich?” z sekcji „Mapa interaktywna”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Zastanów się i odpowiedz, które informacje spośród podanych w treści lekcji dodałbyś do mapy interaktywnej. Zaproponuj także formę umieszczenia tych informacji.”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr od 5 do 8, następnie wylosowana osoba prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostali komentują i uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Pierwsze państwa plemienne na ziemiach polskich”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
W. Chrzanowski, Kronika Słowian. Tom 3. Ruś Kijowska w czasach pierwszych Rurykowiczów, Kraków 2009.
W. Chrzanowski, Kronika Słowian. Tom 2. Polanie, Kraków 2008.
Z. Kurnatowska, Początki Polski, Poznań 2001.
A. Buko: Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej : odkrycia, hipotezy, interpretacje. Warszawa 2005.
J. Strzelczyk, Od Prasłowian do Polaków, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.