Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: First Aid / Pierwsza pomoc

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: III.1, III.3, III.4, III.5

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.11, II.2, II.5, II.7, III.1, III.4, III.5, III.7, V.1, V.2, V.9, V.10, V.11

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z pierwszą pomocą.

  2. Uczeń potrafi opisać zawartość apteczki pierwszej pomocy i wyjaśnić, do czego używa się znajdujących w niej przedmiotów.

  3. Uczeń potrafi udzielić instrukcji na temat tego, jak udzielić pierwszej pomocy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające podanie instrukcji w języku angielskim w zakresie pierwszej pomocy.

  2. Uczeń pogłębia wiedzę na temat podstawowych czynności ratunkowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie wprowadzające sekcję Przeczytaj i pyta uczniów: Can you administer first aid? When is first aid needed? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie na forum klasy porządkują wyrażenia w Exercise 1 (Przeczytaj), podają kolejne dosdon'ts nauczycielowi, który nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst First Aid i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst First Aid i przeciągają wyrażenia w luki w Exercise 3 (Przeczytaj) na urządzeniach mobilnych. Odczytują odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je fragmentami z tekstu.

  3. Uczniowie pracują indywidualnie na urządzeniach mobilnych i uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie pracują w parach. Starają się przytoczyć z pamięci kroki udzielania pierwszej pomocy wymienione w tekście First Aid.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • In your opinion, what are the things you should do before administering first aid?

  • You should call 1‑1-2 under specific circumstances. What are they? Provide two examples.

  1. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną i i odtwarza nagrania, a następnie uczniowie łączą obrazki z nagraniami w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wskazują prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna) na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna): In your opinion, what's the difference between first aid kits od first responders and regular people?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w parach na temat: Imagine you have to create a small first aid kit for your personal use. What would you keep inside? Pick 4–5 items and explain why you chose them and what they’re used for.

  2. Uczniowie pracują w parach. Każdy formułuje trzy zagadki na temat przedmiotów będących wyposażeniem apteczki, a następnie zadaje je osobie z pary. Odpowiadający podaje nazwę przedmiotu i ją literuje.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród  Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną według polecenia z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve just learned how to create a first aid kit. Write a short article (200–250 words) for your school’s online site about its contents and the way in which they can help you.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W celu utrwalenie słownictwa z ilustracji interaktywnej uczniowie tworzą ulotkę szkolną z instrukcją na temat: How to create your own first aid kit. Instrukcja powinna zawierać informacje, jakie przedmioty należy umieścić w apteczce i krótkie (dwuzdaniowe) opisy na temat ich zastosowania.