Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Technologie sieciowe: Ethernet i Token Ring
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz technologie Token Ring i Ethernet.
Przedstawisz różnice między technologiami.
Uzasadnisz potrzebę rozwijania technologii sieci komputerowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Technologie sieciowe: Ethernet i Token Ring”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje na temat poznanych topologii sieciowych.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Audiobook”. Po zapoznaniu się uczniów z audiobookiem, nauczyciel inicjuje dyskusję, uczniowie zadają pytania. Nauczyciel może zadać pytanie o relacje technologii sieciowych z topologiami.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑7, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują na temat standardu Ethernet, jego przyszłości oraz przyszłości technologii sieciowych.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zostać podzieleni na grupy i przygotować prezentacje na temat kolejnych standardów Ethernet.