Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.12.2
Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: In der Welt der Computerspiele / W świecie gier komputerowych
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania rodzajów gier komputerowych i ich zalet.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy sprzętu do gier komputerowych;
przedstawi typy gier komputerowych i ich zalety;
opowie o swojej ulubionej grze.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
zadawanie pytania;
współpraca z innymi uczniami.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji (wpis na czacie);
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią grać w gry komputerowe. Prosi, aby powiedzieli, jakie są to gry i czego mogą się nauczyć, grając. Można zrobić burzę mózgów i zapisać wyniki na tablicy.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta uczniów, jak jest w ich przypadku, czyli np. jak długo dziennie grają, na czym grywają, z kim itp. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów, o czym może być tekst, wnioskując z jego tytułu. Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu w celu znalezienia nieznanych słówek. Po zapisaniu słówek nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się tablicy i zapamiętanie jak największej ilości słów i zwrotów. Nauczyciel usuwa z tablicy wybrane słowa lub zwroty. Uczniowie (naprzemiennie) zadają pytania koleżance lub koledze z ławki, jakich słów lub zwrotów brakuje.
Uczniowie czytają tekst „In dem Dschungel”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów. Następnie uczniowie zaznaczają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe, uzupełniają luki w tekście (Übung 1‑2 z części Przeczytaj).
Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające sprzęt komputerowy lub wyświetla je na ekranie tablicy multimedialnej i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej sprzętów w języku niemieckim. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną oraz rozwiązują krzyżówkę i zapisują hasło, uzupełniają podpisy do ilustracji (Übung 1, 3 z części Ilustracja interaktywna).
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie odpowiadają na pytania: 1. Sportspiele oder …? Welche Computerspiele spielst du am liebsten? 2. Was kann man beim Spielen lernen? (Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy, nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie opisują grę komputerową, którą ostatnio otrzymali (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w Internecie informacji na temat urządzeń i akcesoriów związanych z komputerem i konsolą;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); Uczniowie przygotowują notatkę wizualną do tematu.
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0