Numer e‑materiału: 2.5.12.2

Imię i nazwisko autora: Anna Owsiany

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: In der Welt der Computerspiele / W świecie gier komputerowych

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania rodzajów gier komputerowych i ich zalet.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy sprzętu do gier komputerowych;

  • przedstawi typy gier komputerowych i ich zalety;

  • opowie o swojej ulubionej grze.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • zadawanie pytania;

  • współpraca z innymi uczniami.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji (wpis na czacie);

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią grać w gry komputerowe. Prosi, aby powiedzieli, jakie są to gry i czego mogą się nauczyć, grając. Można zrobić burzę mózgów i zapisać wyniki na tablicy.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta uczniów, jak jest w ich przypadku, czyli np. jak długo dziennie grają, na czym grywają, z kim itp. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel pyta uczniów, o czym może być tekst, wnioskując z jego tytułu. Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu w celu znalezienia nieznanych słówek. Po zapisaniu słówek nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się tablicy i zapamiętanie jak największej ilości słów i zwrotów. Nauczyciel usuwa z tablicy wybrane słowa lub zwroty. Uczniowie (naprzemiennie) zadają pytania koleżance lub koledze z ławki, jakich słów lub zwrotów brakuje.

  • Uczniowie czytają tekst „In dem Dschungel”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów. Następnie uczniowie zaznaczają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe, uzupełniają luki w tekście (Übung 1‑2 z części Przeczytaj).

  • Nauczyciel pokazuje obrazki przedstawiające sprzęt komputerowy lub wyświetla je na ekranie tablicy multimedialnej i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej sprzętów w języku niemieckim. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną oraz rozwiązują krzyżówkę i zapisują hasło, uzupełniają podpisy do ilustracji (Übung 1, 3 z części Ilustracja interaktywna).

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie odpowiadają na pytania: 1. Sportspiele oder …? Welche Computerspiele spielst du am liebsten? 2. Was kann man beim Spielen lernen? (Aufgabe 7 z części Sprawdź się). Uczniowie odpowiadają na pytania na forum klasy, nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

Praca domowa:

Uczniowie opisują grę komputerową, którą ostatnio otrzymali (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w Internecie informacji na temat urządzeń i akcesoriów związanych z komputerem i konsolą;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); Uczniowie przygotowują notatkę wizualną do tematu. 

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec