Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Sytuacja osób z niepełnosprawnościami

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

6) odróżnia tolerancję od akceptacji; wyjaśnia, jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”; rozpoznaje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji oraz przedstawia możliwe sposoby przeciwstawiania się tym zjawiskom.

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

6) porównuje skalę nierówności społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;

7) charakteryzuje wybrany problem życia społecznego w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa różne możliwości jego rozwiązania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;

  • charakteryzuje sytuację osób z niepełnosprawnościami w Polsce;

  • klasyfikuje możliwości rozwiązania problemów osób z niepełnosprawnością.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat:

Z czego wynika specjalne traktowanie osób z niepełnosprawnościami? Na czym polega owa „specjalność”?

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Podział uczniów na dwie grupy – każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa sposoby udzielania przez państwo wsparcia osobom z niepełnosprawnością ruchową;

  • II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa sposoby udzielania przez państwo wsparcia osobom z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Omówienie przez nauczyciela:

  • związku między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;

  • sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce;

  • sposobów rozwiązania problemów osób z niepełnosprawnościami.

3. Praca z filmem i wykonanie ćwiczeń do niego.

4. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • nierówności społecznych i nierówności szans życiowych;

  • sytuacji osób z niepełnosprawnościami Polsce;

  • sposobów rozwiązania problemów osób z niepełnosprawnością.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Źródła danych o osobach niepełnosprawnych, niepelnosprawni.gov.pl.

Rodzaje niepełnosprawności, niepelnosprawni.pl.

Natalia Kurowska, Krystyna Rymaszewska, Katarzyna Ormanowska, Przedstawiciele resortu rodziny z wizytą w regionie. Tematem problemy osób z niepełnosprawnościami, bydgoszcz.tvp.pl.

Krzysztof, Bieda jest w nas, tasteandtravel.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o sytuacji osób z niepełnosprawnościami.