Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Sytuacja osób z niepełnosprawnościami
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
6) odróżnia tolerancję od akceptacji; wyjaśnia, jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”; rozpoznaje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji oraz przedstawia możliwe sposoby przeciwstawiania się tym zjawiskom.
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
6) porównuje skalę nierówności społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranym państwie, wyjaśniając związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;
7) charakteryzuje wybrany problem życia społecznego w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa różne możliwości jego rozwiązania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje związek między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;
charakteryzuje sytuację osób z niepełnosprawnościami w Polsce;
klasyfikuje możliwości rozwiązania problemów osób z niepełnosprawnością.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat:
Z czego wynika specjalne traktowanie osób z niepełnosprawnościami? Na czym polega owa „specjalność”?
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział uczniów na dwie grupy – każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa sposoby udzielania przez państwo wsparcia osobom z niepełnosprawnością ruchową;
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa sposoby udzielania przez państwo wsparcia osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
2. Omówienie przez nauczyciela:
związku między nierównościami społecznymi a nierównością szans życiowych;
sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce;
sposobów rozwiązania problemów osób z niepełnosprawnościami.
3. Praca z filmem i wykonanie ćwiczeń do niego.
4. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
nierówności społecznych i nierówności szans życiowych;
sytuacji osób z niepełnosprawnościami Polsce;
sposobów rozwiązania problemów osób z niepełnosprawnością.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Źródła danych o osobach niepełnosprawnych, niepelnosprawni.gov.pl.
Rodzaje niepełnosprawności, niepelnosprawni.pl.
Natalia Kurowska, Krystyna Rymaszewska, Katarzyna Ormanowska, Przedstawiciele resortu rodziny z wizytą w regionie. Tematem problemy osób z niepełnosprawnościami, bydgoszcz.tvp.pl.
Krzysztof, Bieda jest w nas, tasteandtravel.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o sytuacji osób z niepełnosprawnościami.