Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Współczesne systemy ochrony praw człowieka. Międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka – cz. 2

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Prawa człowieka i ich ochrona.

Uczeń:

2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej;

3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela; analizuje wybrany wyrok tego trybunału.

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych;

6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta praw podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje wybrane komitety ONZ zajmujące się ochroną praw człowieka;

  • analizuje funkcjonowanie wybranych agend ONZ;

  • ocenia działanie ONZ na gruncie praw człowieka i ich ochrony.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego;

  • grupa zadaniowa;

  • wzajemne odpytywanie się;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

  • kartki z nazwami agend ONZ.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tematem w e‑materiale w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i poleca uczniom, aby sformułowali cele.

2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.

3. Prowadzący poleca, aby uczniowie odliczyli do 5. Grupy wybierają spośród siebie osobę, która losuje kartkę z nazwą agendy do opracowania.

Faza realizacji

1. Każda grupa otrzymuje kartki i markery, na których uczniowie wypiszą, czym zajmuje się dana agenda, o kogo i o co walczy, oraz odpowiedzą na pytanie z ćwiczenia 1 z sekcji „Schemat”. Dodatkowo wyszukają w dostępnych źródłach przykłady działalności tych agend.

2. Nauczyciel wyznacza czas, w którym grupy pracują z materiałami z sekcji „Schemat” i dostępnymi źródłami internetowymi.

3. Podczas pracy uczniów nauczyciel udziela dodatkowych wskazówek i koordynuje pracą zespołów.

4. Po wyznaczonym czasie prowadzący zaprasza poszczególne grupy, aby przedstawiły swoje informacje dotyczące agend ONZ oraz podały przykłady tego, jak Polska angażuje się w ich działalność.

5. W kolejnym kroku prowadzący poleca, aby grupy przeanalizowały materiał znajdujący się w sekcji „Podsumowanie”, a następnie ułożyły krzyżówkę, której hasłem będzie AGENDA. Na umówiony znak grupy wymieniają się zadaniami, a zespół, który najszybciej rozwiąże zadanie, zostanie oceniony za aktywność.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

Praca domowa:

Napisanie w zeszycie trzech pytań, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z dzisiejszego tematu.

Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Komitet Praw Człowieka, adwokatura.pl.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Trybunał skazał przywódców partii rządzącej Rwandą na dożywocie, wiadomosci.onet.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać jako inspirację do samodzielnego przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.