Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesne systemy ochrony praw człowieka. Międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka – cz. 2
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich; pisze skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (według wzoru dostępnego na stronie internetowej); wykazuje znaczenie skargi konstytucyjnej;
3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela; analizuje wybrany wyrok tego trybunału.
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych;
6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta praw podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia i charakteryzuje wybrane komitety ONZ zajmujące się ochroną praw człowieka;
analizuje funkcjonowanie wybranych agend ONZ;
ocenia działanie ONZ na gruncie praw człowieka i ich ochrony.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
grupa zadaniowa;
wzajemne odpytywanie się;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
kartki z nazwami agend ONZ.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tematem w e‑materiale w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i poleca uczniom, aby sformułowali cele.
2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
3. Prowadzący poleca, aby uczniowie odliczyli do 5. Grupy wybierają spośród siebie osobę, która losuje kartkę z nazwą agendy do opracowania.
Faza realizacji
1. Każda grupa otrzymuje kartki i markery, na których uczniowie wypiszą, czym zajmuje się dana agenda, o kogo i o co walczy, oraz odpowiedzą na pytanie z ćwiczenia 1 z sekcji „Schemat”. Dodatkowo wyszukają w dostępnych źródłach przykłady działalności tych agend.
2. Nauczyciel wyznacza czas, w którym grupy pracują z materiałami z sekcji „Schemat” i dostępnymi źródłami internetowymi.
3. Podczas pracy uczniów nauczyciel udziela dodatkowych wskazówek i koordynuje pracą zespołów.
4. Po wyznaczonym czasie prowadzący zaprasza poszczególne grupy, aby przedstawiły swoje informacje dotyczące agend ONZ oraz podały przykłady tego, jak Polska angażuje się w ich działalność.
5. W kolejnym kroku prowadzący poleca, aby grupy przeanalizowały materiał znajdujący się w sekcji „Podsumowanie”, a następnie ułożyły krzyżówkę, której hasłem będzie AGENDA. Na umówiony znak grupy wymieniają się zadaniami, a zespół, który najszybciej rozwiąże zadanie, zostanie oceniony za aktywność.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
Praca domowa:
Napisanie w zeszycie trzech pytań, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z dzisiejszego tematu.
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Komitet Praw Człowieka, adwokatura.pl.
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Trybunał skazał przywódców partii rządzącej Rwandą na dożywocie, wiadomosci.onet.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby multimedium można wykorzystać jako inspirację do samodzielnego przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.