Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Do Your Parents Give You Pocket Money? / Czy twoi rodzice dają ci kieszonkowe?
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.5, III.4, V.2
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń zna i stosuje słownictwo związane z pieniędzmi i dysponowaniem nimi.
Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić swoje stanowisko dotyczące odpowiedniej wysokości kieszonkowego.
Uczeń potrafi opisać, w jaki sposób wydaje swoje kieszonkowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń potrafi rozmawiać o pieniądzach i dysponowaniu nimi.
Uczeń kształtuje świadomość i krytyczne myślenie na temat konsumpcjonizmu i rozważnego wydawania pieniędzy.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie Do you get pocket money? (Przeczytaj). Pyta uczniów: Do you get pocket money? Do you save it? What do you spend it on? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do czytania tekstu wykonali Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, a następnie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i w parach wykonują Exercise 3. Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy.
Uczniowie, nie odnosząc się do tekstu, samodzielnie wykonują Exercise 4. W przypadku trudności mogą posiłkować się jednak tekstem. Następnie porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach przeanalizowali wyrażenia umieszczone w słowniku i odnaleźli w czytance zdania, w których one występują. Następnie uczniowie, pracując w parach, sprawdzają stopień opanowania przez siebie podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a drugi podaje polski odpowiednik danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a zadaniem drugiego jest przetłumaczyć je na angielski. Nauczyciel pyta na forum klasy, które słowa sprawiły uczniom problemy, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby spojrzeli na zdjęcie w sekcji Plik audio, i pyta: How is the girl feeling? What do you think has happened? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 1 (Plik audio), a następnie porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę interaktywną.
Uczniowie słuchają materiału audio, a następnie samodzielnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Odpowiedzi są omawiane na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają materiału audio, a następnie wykonują Exercise 3 i 4 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Odpowiedzi są sprawdzane na forum klasy.
Uczniowie na podstawie tekstu (Sprawdź się) samodzielnie wykonują Exercise 2. Porównują odpowiedzi w parach.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Odpowiadają na pytania ustnie, przy czym mogą zadać sobie wzajemnie dodatkowe pytania, tak aby uzyskać od kolegi/koleżanki jak najbardziej szczegółowe informacje.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się)
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email to an English friend about your pocket money. In the e‑mail write:
how often your parents give you money;
what you usually buy with your pocket money;
what you want to save some money for.
Sign your name as XYZ.
Your reply should be between 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, na podstawie materiału audio, uczniowie wcielają się w postać Leny i przygotowują listę argumentów, które pomogą przekonać jej rodziców do zwiększenia jej kieszonkowego. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach: jedna osoba wciela się w postać Leny, druga w postać jej rodzica. Odgrywają rozmowę Leny z rodzicem na temat zwiększenia jej kieszonkowego.