Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny dryfu kontynentów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest dryf kontynentów,

  • omawia przyczyny dryfu kontynentów,

  • omawia dryf w świetle teorii płyt tektonicznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: podkładowe mapy świata (ksero), zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, atlasy świata

Materiały pomocnicze

Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: czy byliście kiedyś na wycieczce w ciepłych krajach? jaka była tam pogoda? czy myślicie, że w Polsce też panowały kiedyś takie warunki klimatyczne?

  • Nauczyciel naprowadza uczniów na temat zajęć kolejnymi pytaniami: czy kontynenty są zawsze w tym samym miejscu? dlaczego się poruszają?

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

  • Następnie prowadzący pyta uczniów, co rozumieją pod pojęciem dryfu kontynentów. Następuje burza mózgów. Uczniowie wymieniają dowolne hasła, które kojarzą im się z terminem.

  • Po zakończeniu burzy mózgów prowadzący prosi uczniów o zapoznanie się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami e‑materiału (definicja dryfu) i skonfrontowanie swoich wyobrażeń z rzeczywistością. Następuje dyskusja. Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w  zespoły dwuosobowe. Każdy z zespołów otrzymuje podkładową mapę świata z granicami kontynentów (nie są to granice płyt tektonicznych). Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z e‑materiałem. Następnie nauczyciel przedstawia plan do wykonania. Zadaniem uczniów będzie sporządzenie mapy tektonicznej świata na podkładach. Nauczyciel prosi uczniów o odszukanie w atlasie i naniesienie na podkład zasięgów i nazw głównych płyt tektonicznych, dodatkowo niebieskim zakreślaczem powinni zaznaczyć strefy ryftowe, a czerwonym strefy subdukcji i kolizji. Po naniesieniu danych nauczyciel pyta uczniów, które kontynenty zbliżają się do siebie, a które oddalają. Następnie pyta, co wskazuje na takie odpowiedzi, jaka jest rola stref subdukcji i stref ryftowych. Każdy może się wypowiedzieć i podać swój pomysł. Nauczyciel moderuje dyskusję i zapisuje prawidłowe odpowiedzi na tablicy.

  • Gdy wszystkie grupy skończą, nauczyciel prosi wybrane zespoły o przedstawienie własnej pracy i uzasadnienie swojego wyboru, podanie z jakich map źródłowych korzystali. Na końcu nauczyciel podsumowuje wszystkie odpowiedzi i objaśnia rolę stref subdukcji i ryftowej w zrozumieniu ruchu płyt tektonicznych. Następnie uczniowie są proszeni o wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zdaje uczniom następujące pytania: czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji? co było dla was najciekawsze? o czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?

  • Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów. Uczniowie przystępują do indywidualnego rozwiązywania ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Zadania, których uczniowie nie zdążą rozwiązać w klasie, można zadać jako pracę domową.

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli rozwiązać podczas zajęć.

  • Uczniowie wykonują papierowy model Ziemi z naniesionymi elementami tektoniki (w załączniku). Każdy uczeń na koniec zajęć otrzymuje wycinankę papierową. Powinien na nią przed wycięciem nanieść kolorami granice płyt litosfery oraz kierunki ich ruchu. Następnie wycina glob z podkładu i nakleja go przezroczystą taśmą klejącą lub klejem do papieru na kulę. Kulą może być piłka tenisowa, urobiona plastelina lub zgrabnie zgnieciona masa papieru.

Rnq7YTGuXJFmy
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja 3D może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych wpływowi procesów endogenicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi (zakres rozszerzony: V. 9).