Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to jest alotropia?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
7) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.
Zakres rozszerzony:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
9) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni pojęcie alotropii, polimorfizmu oraz izomorfizmu;
wymieni odmiany alotropowe różnych pierwiastków;
rozróżni odmiany alotropowe pierwiastków;
na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów analizuje i tłumaczy właściwości i zastosowania różnych form tego samego pierwiastka chemicznego;
projektuje doświadczenie na badanie zjawiska alotropii na przykładzie siarki.
Strategie:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
metoda JIGSAW;
technika świateł drogowych do samooceny ucznia;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.
Materiały pomocnicze:
arkusze papieru;
mazaki;
glutaki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Czy kiedykolwiek spotkaliście się z informacją na temat pierwiastka chemicznego, który może występować w kilku postaciach, a przy tym mieć różne właściwości fizyczne i inną aktywność chemiczną?
Ustalenie celów lekcji: nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: burza mózgów wokół pojęcia alotropii.
Zasady BHP: nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają sobie położenie węgla, siarki, tlenu i fosforu w układzie okresowym pierwiastków oraz budowę atomu wymienionych pierwiastków. Wspólne omówienie na forum klasy.
Pokaz. Nauczyciel wskazuje asystenta do przeprowadzenia eksperymentu w formie pokazu „Badanie zjawiska alotropii na przykładzie siarki” z wykorzystaniem siarki krystalicznej (siarki rombowej) do otrzymania siarki amorficznej, czyli bezpostaciowej (siarki plastycznej) (patrz materiał pomocniczy doświadczenie 1). Po przeprowadzeniu eksperymentu asystent zadaje kolegom i koleżankom pytanie: Czym różnią się obie odmiany siarki? Uczniowie zgłaszają swoje obserwacje.
Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, przygotowują notatkę na temat alotropii, z wyszczególnieniem odmian alotropowych węgla, tlenu, fosforu i siarki. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują swoje notatki. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje, jednocześnie oceniając pracę uczniów na lekcji.
Następnie w podobny sposób uczniowie przygotowują w parach wiadomości o pojęciach izomorfizmu i polimorfizmu (w oparciu o e‑podręcznik i inne dostępne źródła wiedzy). Chętni lub wybrani uczniowie omawiają w skrócie, na czym polega izomorfizm i polimorfizm. Nauczyciel uzupełnia podane informacje.
Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego.
Zespoły otrzymują arkusze papieru i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 10 minut:
I grupa: grafit i diament;
II grupa: fullereny i grafen;
III grupa: alotropia siarki;
IV grupa: alotropia fosforu i alotropia tlenu.
Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów (również informacje przedstawione na schemacie interaktywnym - Przykłady odmian alotropowych metali i niemetali), podręcznika tradycyjnego oraz internetu. W opracowaniach grupy zwracają uwagę na budowę wewnętrzną, właściwości i zastosowanie podanych materiałów lub pierwiastków. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 10 min).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach.
Powrót do notatki z burzy mózgów (faza wstępna lekcji). Uzupełnienie informacji o wiadomości poznane na lekcji. Nauczyciel sprawdza, uzupełnia, ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie analizują media bazowe - mapę pojęciową oraz grafikę interaktywną, dotyczące alotropii metali i niemetali. Poznają odmiany alotropowe wybranych metali i niemetali, porównują ich strukturę krystaliczną oraz odkrywają podstawowe zastosowania w przemyśle. Sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Na podstawie mapy pojęciowej uczniowie opracowują inne propozycje wykorzystania odmian alotropowych w codziennym życiu, w oparciu o własną wiedzę, źródła internetowe i podręczniki. Swoje pomysły omawiają na forum.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Która z odmian alotropowych siarki jest najbardziej rozpowszechniona w przyrodzie?
Która z odmian alotropowych cyny jest stabilna? Podaj jej trzy właściwości fizyczne.
Jakie znasz odmiany alotropowe żelaza?
Wyjaśnij na przykładzie, czym izomorfizm różni się od polimorfizmu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że…
Co było dla mnie łatwe…
Czego się nauczyłam/łem…
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę pojęciową uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć oraz przy omawianiu zastosowań odmian alotropowych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Która z odmian alotropowych siarki jest najbardziej rozpowszechniona w przyrodzie?
Która z odmian alotropowych cyny jest stabilna? Podaj jej trzy właściwości fizyczne?
Jakie znasz odmiany alotropowe żelaza?
Wyjaśnij na przykładzie, czym izomorfizm różni się od polimorfizmu.
Wskazówki metodyczne:
Instrukcja do doświadczenia nr 1:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, szalka Petriego, łyżeczka, statyw laboratoryjny, probówka, łapa do probówek, statyw do probówek, palnik gazowy.
Odczynniki chemiczne: woda, siarka rombowa (krystaliczna)
Umieść probówkę z siarką rombową w statywie laboratoryjnym i podgrzewaj ją z różnych stron do momentu, aż w probówce zaobserwujesz brunatną płynną maź.
Następnie Zawartość probówki przelej do zlewki z zimną wodą, po czym wyciągnij dłonią zwartą masę siarki i sprawdź jej plastyczność.