Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.12.5
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Praktische Haushaltsgeräte./Praktyczne sprzęty gospodarstwa domowego.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania sprzętu gospodarstwa domowego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, do czego używamy sprzętów gospodarstwa domowego;
opowiada, z jakich urządzeń korzysta i dlaczego;
wymienia urządzenia i akcesoria ułatwiające pracę w kuchni.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, w jaki sposób wykonać prezentację;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych lub pozajęzykowych - prezentacja multimedialna, zdjęcia;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń, notatek;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi;
używanie obrazu i dźwięku - wprowadzenie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną;
aktywizująca – burza mózgów, praca w formie przystanków uczenia się;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
smartfon,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna,
kody QR do zadań w stacjach 3 i 4,
numerki stacji i wydrukowane zadania do rozwiązywania w poszczególnych stacjach (w liczbie zgodnej z liczbą grup),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji (w razie potrzeby scenariusz do wykorzystania w czasie 2 godzin lekcyjnych):
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat sprzętów gospodarstwa domowego.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć do tematu, przede wszystkim nazw sprzętów AGD (burza mózgów).
Uczniowie wybierają sobie po jednym ze sprzętów, opisują go, koleżanki i koledzy starają się odgadnąć, o jaki sprzęt chodzi.
b) Faza realizacyjna
Realizując temat, nauczyciel może wykorzystać metodę stacje uczenia się.
Uwagi organizacyjne:
1) Zgodnie z zasadami organizacji pracy w formie przystanków nauczyciel przed lekcją przygotowuje stacje: ustawia na stołach tabliczki z numerami stacji oraz rozkłada na ławkach wydrukowane zadania do poszczególnych przystanków i przygotowuje dodatkową stację z rozwiązaniami.
2) W stacji 3 (prezentacja multimedialna) w przypadku, gdy uczniowie nie mają do dyspozycji własnych smartfonów, niezbędne jest wyposażenie stanowiska nauki w tablet/komputer.Przebieg lekcji:
Praca w formie przystanków uczenia się rozpoczyna się wraz z podziałem uczniów na grupy 3‑osobowe. Uczniowie pracują samodzielnie w poszczególnych stacjach. Służą sobie wzajemnie pomocą. Rolą nauczyciela jest zainicjowanie procesu uczenia się, wspieranie uczniów w razie potrzeby jako ich mentor i przewodnik. Na wstępie nauczyciel krótko omawia z uczniami zasady pracy według tej otwartej formy uczenia się i nauczania oraz wyjaśnia ewentualne wątpliwości.Opis poszczególnych stacji:
Stacja pierwsza. Sekcja Przeczytaj: tekst, Übungen 1, 2. Uczniowie czytają tekst i decydują, o jakich urządzeniach mówią osoby oraz przyporządkowują, za pomocą którego urządzenia można rozwiązać problem.
Stacja druga: z części Przeczytaj Übung 3. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytania.
Stacja trzecia: Prezentacja multimedialna: Übungen 1, 2 - prezentacja zostaje zakodowana w postaci kodu QR. Uczniowie skanują kod i odtwarzają prezentację na smartfonach. Uczniowie mają przyporządkować tytuły do slajdów oraz wpisać brakujące słowo.
Stacja czwarta: Prezentacja multimedialna: Übung 3 - prezentacja zostaje zakodowana w postaci kodu QR. Uczniowie skanują kod i odtwarzają prezentację na smartfonach. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie prawidłowych odpowiedzi; uczniowie w razie potrzeby korzystają z Tipp zur Grammatik (wydrukowany wraz z zadaniem).
Stacja piąta: sekcja Sprawdź się Aufgaben 1, 2, 3. Uczniowie łączą obrazki z podpisami, zaznaczają, które urządzenie będzie pomocne, zaznaczają, co nie pasuje.
Stacja szósta: Sprawdź się Aufgaben 4,5,6. Uczniowie dopasowują odpowiedzi, zaznaczają poprawne odpowiedzi, uzupełniają zdania.
Stacja siódma: Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się. Uczniowie odpowiadają na pytania zgodnie z obrazkiem.
Stacja 8: Sprawdź się Aufgabe 8. Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki lub kolegi na temat zakupu nowego sprzętu gospodarstwa domowego.
Stacja dodatkowa: W kopercie nauczyciel umieszcza rozwiązania do zadań z poszczególnych stacji; uczniowie korzystają ze stacji dodatkowej w razie potrzeby
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają wyniki pracy, zostaje podsumowana współpraca uczniów i ocena sposobu nauki. Nazwane zostają korzyści i sformułowane wnioski do pracy w przyszłości.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują prezentację na temat swoich ulubionych urządzeń AGD – tych, z których najczęściej korzystają w domu.
Uczniowie sami decydują, w jaki sposób wykonają pracę i przedstawią ją na forum klasy.
Materiały pomocnicze
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
7 vielseitige Küchengeräte, die mehr können als erwartet, https://www.genialetricks.de/vielseitige-kuechengeraete/ [dostęp: 12.03.2023]
Każdy uczeń losuje karteczkę z cyfrą od 1 do 7. Uczniowie w powstałych w ten sposób parach/grupach 3‑osobowych analizują jeden z tekstów i wspólnie znajdują kolejne zastosowanie opisywanego sprzętu gospodarstwa domowego. Każda para/grupa prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie mają za zadanie przygotować memory w formie online lub papierowej dotyczące sprzętu gospodarstwa domowego;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują ankietę klasową na temat ulubionych sprzętów gospodarstwa domowego; wyniki prezentowane są na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przygotowują krótki filmik - reklamę wybranego sprzętu gospodarstwa domowego znajdującego się w domu, opisują przede wszystkim, co można za pomocą tego sprzętu zrobić.