Numer e‑materiału: 3.1.12.5

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Praktische Haushaltsgeräte./Praktyczne sprzęty gospodarstwa domowego.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania sprzętu gospodarstwa domowego.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, do czego używamy sprzętów gospodarstwa domowego;

  • opowiada, z jakich urządzeń korzysta i dlaczego;

  • wymienia urządzenia i akcesoria ułatwiające pracę w kuchni.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • sam decyduje, w jaki sposób wykonać prezentację;

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych lub pozajęzykowych - prezentacja multimedialna, zdjęcia;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej - robienie streszczeń, notatek;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi;

  • używanie obrazu i dźwięku - wprowadzenie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną;

  • aktywizująca – burza mózgów, praca w formie przystanków uczenia się;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • smartfon,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna,

  • kody QR do zadań w stacjach 3 i 4,

  • numerki stacji i wydrukowane zadania do rozwiązywania w poszczególnych stacjach (w liczbie zgodnej z liczbą grup),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji (w razie potrzeby scenariusz do wykorzystania w czasie 2 godzin lekcyjnych):

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat sprzętów gospodarstwa domowego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć do tematu, przede wszystkim nazw sprzętów AGD (burza mózgów).

  • Uczniowie wybierają sobie po jednym ze sprzętów, opisują go, koleżanki i koledzy starają się odgadnąć, o jaki sprzęt chodzi.

b) Faza realizacyjna

  • Realizując temat, nauczyciel może wykorzystać metodę stacje uczenia się.

  • Uwagi organizacyjne:
    1) Zgodnie z zasadami organizacji pracy w formie przystanków nauczyciel przed lekcją przygotowuje stacje: ustawia na stołach tabliczki z numerami stacji oraz rozkłada na ławkach wydrukowane zadania do poszczególnych przystanków i przygotowuje dodatkową stację z rozwiązaniami.
    2) W stacji 3 (prezentacja multimedialna) w przypadku, gdy uczniowie nie mają do dyspozycji własnych smartfonów, niezbędne jest wyposażenie stanowiska nauki w tablet/komputer.

  • Przebieg lekcji: 
    Praca w formie przystanków uczenia się rozpoczyna się wraz z podziałem uczniów na grupy 3‑osobowe. Uczniowie pracują samodzielnie w poszczególnych stacjach. Służą sobie wzajemnie pomocą. Rolą nauczyciela jest zainicjowanie procesu uczenia się, wspieranie uczniów w razie potrzeby jako ich mentor i przewodnik. Na wstępie nauczyciel krótko omawia z uczniami zasady pracy według tej otwartej formy uczenia się i nauczania oraz wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  • Opis poszczególnych stacji:

  • Stacja pierwsza. Sekcja Przeczytaj: tekst, Übungen 1, 2. Uczniowie czytają tekst i decydują, o jakich urządzeniach mówią osoby oraz przyporządkowują, za pomocą którego urządzenia można rozwiązać problem.

  • Stacja druga: z części Przeczytaj Übung 3. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytania.

  • Stacja trzecia: Prezentacja multimedialna: Übungen 1, 2 - prezentacja zostaje zakodowana w postaci kodu QR. Uczniowie skanują kod i odtwarzają prezentację na smartfonach. Uczniowie mają przyporządkować tytuły do slajdów oraz wpisać brakujące słowo.

  • Stacja czwarta: Prezentacja multimedialna: Übung 3 - prezentacja zostaje zakodowana w postaci kodu QR. Uczniowie skanują kod i odtwarzają prezentację na smartfonach. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie prawidłowych odpowiedzi; uczniowie w razie potrzeby korzystają z Tipp zur Grammatik (wydrukowany wraz z zadaniem).

  • Stacja piąta: sekcja Sprawdź się Aufgaben 1, 2, 3. Uczniowie łączą obrazki z podpisami, zaznaczają, które urządzenie będzie pomocne, zaznaczają, co nie pasuje.

  • Stacja szósta: Sprawdź się Aufgaben 4,5,6. Uczniowie dopasowują odpowiedzi, zaznaczają poprawne odpowiedzi, uzupełniają zdania.

  • Stacja siódma: Aufgabe 7 z sekcji Sprawdź się. Uczniowie odpowiadają na pytania zgodnie z obrazkiem.

  • Stacja 8: Sprawdź się Aufgabe 8. Uczniowie piszą e‑mail do koleżanki lub kolegi na temat zakupu nowego sprzętu gospodarstwa domowego.

  • Stacja dodatkowa: W kopercie nauczyciel umieszcza rozwiązania do zadań z poszczególnych stacji; uczniowie korzystają ze stacji dodatkowej w razie potrzeby 

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają wyniki pracy, zostaje podsumowana współpraca uczniów i ocena sposobu nauki. Nazwane zostają korzyści i sformułowane wnioski do pracy w przyszłości.

Praca domowa

Uczniowie przygotowują prezentację na temat swoich ulubionych urządzeń AGD – tych, z których najczęściej korzystają w domu.
Uczniowie sami decydują, w jaki sposób wykonają pracę i przedstawią ją na forum klasy.

Materiały pomocnicze

Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:

7 vielseitige Küchengeräte, die mehr können als erwartet, https://www.genialetricks.de/vielseitige-kuechengeraete/ [dostęp: 12.03.2023]

Każdy uczeń losuje karteczkę z cyfrą od 1 do 7. Uczniowie w powstałych w ten sposób parach/grupach 3‑osobowych analizują jeden z tekstów i wspólnie znajdują kolejne zastosowanie opisywanego sprzętu gospodarstwa domowego. Każda para/grupa prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie mają za zadanie przygotować memory w formie online lub papierowej dotyczące sprzętu gospodarstwa domowego;

  • w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują ankietę klasową na temat ulubionych sprzętów gospodarstwa domowego; wyniki prezentowane są na forum klasy;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przygotowują krótki filmik - reklamę wybranego sprzętu gospodarstwa domowego znajdującego się w domu, opisują przede wszystkim, co można za pomocą tego sprzętu zrobić.