Autorka e‑materiału: Katarzyna Piotrowska

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Would You Fancy Chess Boxing? / Co powiesz na szachoboks?

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.5, II.6, II.7, III.4, III.5, III.6, III.7, V.6, V.8, V.10, V.11, VII.4, VII.5, VII.15, VIII.1, VIII.2, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące współczesnej dyscypliny sportu – szachoboksu.

  2. Uczeń potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy chciałby spróbować swoich sił w tej dyscyplinie sportu, i uzasadnić odpowiedź.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog o szachoboksie, wskazujący zalety i wady uprawiania tej dyscypliny sportu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące szachoboksu.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę z zakresu szachoboksu.

  3. Uczeń redaguje wpis na blog o szachoboksie, korzystając z nowopoznanego słownictwa.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające dwóch bokserów rozgrywających partię szachów i pyta: What do you think a game of chess boxing looks like? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy fragment tekstu Chess Boxing – A Checkmate or a Knockout? i odpowiadają na pytania nauczyciela:

  • According to the paragraph, what is a hybrid sport?

  • Why do hybrid sports emerge?

    Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie pracują w pięcioosobowych grupach (uczeń A, B, C, D, E). Każdy uczeń w grupie czyta jeden z pięciu fragmentów tekstu. W obrębie grupy uczniowie wymieniają się informacjami dotyczącymi przypisanych im fragmentów. Nauczyciel na forum klasy pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek.

  2. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy. 

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwe fragmenty tekstu. 

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą wyjaśnić po angielsku znaczenie wpisanych wyrażeń.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie realizują zadanie ustnie, w parach.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach. Uzasadniają je, odwołując się do treści prezentacji.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą opowiedzieć o chessboxingu, wykorzystując wszystkie wyrazy z obu kategorii z zadania.

  9. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi na forum klasy, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have learned about a new sport – chessboxing. Create a blog entry in which you:

  • write how you found out about this sport;

  • inform about the advantages of practising this sport;

  • explain what disadvantages training this sport can have;

  • give your opinion on chessboxing and invite blog readers to express their viewers in the comments.

Use between 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując informacje z prezentacji multimedialnej z e‑materiału, przygotowują quiz dla kolegów/koleżanek na temat znajomości zasad chessboxingu. Quiz powinien składać się z dwudziestu stwierdzeń typu prawda/fałsz. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się w parach przygotowanymi quizami i każdy rozwiązuje zadanie otrzymane od kolegi/koleżanki.