Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Komensalizm czy pasożytnictwo?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Podasz definicje komensalizmu i pasożytnictwa.
Wskażesz różnicę między komensalizmem a pasożytnictwem.
Zaklasyfikujesz komensalizm do oddziaływań nieantagonistycznych, a pasożytnictwo do oddziaływań antagonistycznych.
Wykażesz, że w szczególnych sytuacjach komensalizm może przekształcić się w pasożytnictwo.
Przedstawisz skład i znaczenie mikroflory jelitowej człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
śniegowa kula;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A3 z ilustracją gwiazdy.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat komensalizmu i pasożytnictwa.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, zadając pytanie:
– Jak odróżnić dwa typy relacji: komensalizm i pasożytnictwo?
Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli dotyczące omawianych typów relacji, wraz z przykładami gatunków, u których one występują. Wybrane pary przedstawiają swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do przedstawionych informacji, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, przedstawiającym przykłady niewyraźnej granicy między komensalizmem i pasożytnictwem w świecie roślin, zwierząt i człowieka, a następnie formułują trzy pytania dotyczące tematu lekcji.
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań wybranych spośród tych, które indywidualnie sformułowali podczas pracy z tekstem. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale. Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”) – kula śniegowa. Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną przedstawiającą wpływ dawki antybiotyku o szerokim spektrum działania na ilość i skład flory jelitowej w organizmie człowieka i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując metodą kuli śniegowej, wykonali polecenia od 1 do 3.
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia nr 7 (w którym mają za zadanie wykazać związek pomiędzy wzrostem liczebności i zagęszczenia dotychczasowego komensala a przekształceniem zależności w interakcję pasożytniczą) i nr 8 (w którym mają za zadanie określić, czy wymienione w tekście źródłowym do zadania gatunki epifitów są komensalami, czy pasożytami oraz uzasadnić swoją odpowiedź) z sekcji „Sprawdź się”. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach skonstruowali tabelę przedstawiającą różnice między komensalizmem i pasożytnictwem. Grupy prezentują wykonane przez siebie tabele.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.