Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Wątroba – wielofunkcyjny gruczoł trawienny
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz budowę wątroby.
Przeanalizujesz główne funkcje wątroby.
Przedstawisz rolę wątroby w przemianach substancji wchłoniętych w przewodzie pokarmowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
grupy ekspertów;
praca z modelem 3D;
praca z filmem;
wykład;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie, w jaki sposób wątroba wiąże się anatomicznie z układem pokarmowym. Wiadomości te uczniowie mogą zweryfikować, zapoznając się z modelem 3D zawartym w e‑materiale.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.
Nauczyciel omawia cele zajęć, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.
Nauczyciel wyświetla film pt. „Funkcje wątroby”. Następnie prosi uczniów, aby pokrótce omówili przedstawione w filmie funkcje narządu.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie nr 2 („Opisz sposób produkcji oraz funkcje żółci”) i polecenie nr 3 („Wyjaśnij, w jaki sposób wątroba uczestniczy w utrzymaniu temperatury ciała”) do filmu, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale.
Grupa I – funkcje krążeniowe wątroby;
Grupa II – funkcje metaboliczne wątroby;
Grupa III – funkcje detoksykacyjno‑wydzielnicze wątroby.
Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup nauczyciel miesza uczniów tak, aby w każdym z nowych zespołów było przynajmniej dwóch przedstawicieli ze starej grupy. Każdy z uczniów przedstawia kolegom partię materiału, którą opracował wcześniej (uczenie się przez nauczanie innych).
Nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na dany temat. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami. Grupy przyklejają kartki na arkuszu papieru A1, łączą strzałkami, rysują linie i dopisują nowe hasła, tworząc mapę myśli. Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel weryfikuje informacje, w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia od 6 do 8, odnoszące się do tekstu źródłowego na temat wpływu rytmu dobowego na wielkość wątroby u myszy. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 5.
Materiały pomocnicze:
Neil Campbell i in., Biologia, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2012
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może zostać wykorzystany na lekcjach: „Żółć – powstawanie, wydzielanie i funkcje” oraz „Współdziałanie wątroby i trzustki w regulacji poziomu cukru we krwi”. Uczniowie mogą również wykorzystać film, przygotowując się do lekcji powtórkowej.