Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przestrzenne zróżnicowanie zasolenia i termiki przypowierzchniowych wód oceanu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
2) przedstawia cechy fizykochemiczne wód morskich oraz dostrzega problem ich zanieczyszczenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, jakie jest zasolenie i temperatura wód przypowierzchniowych oceanu,
wskazuje regiony występowania przypowierzchniowych wód oceanicznych o różnej temperaturze i zasoleniu,
identyfikuje przyczyny przestrzennego zróżnicowania zasolenia i temperatury wód przypowierzchniowych oceanu,
ocenia skutki zmian zasolenia i temperatury wód przypowierzchniowych oceanu.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, gamifikacja
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez przypomnienie cech wód morskich i oceanicznych oraz czynników, które na nie wpływają – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest udział w grze edukacyjnej, po jej zakończeniu wysłuchanie audiobooka, a następnie wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel).
Wyświetlenie na ekranie pytań do gry edukacyjnej; wytypowani liderzy grup udzielają odpowiedzi wg zasady określonej przez nauczyciela (ustalona kolejność odpowiedzi, zgłaszanie do każdego pytania itp.); uczniowie uzasadniają wybór wariantu odpowiedzi.
Podsumowanie wyników gry edukacyjnej przez nauczyciela, ewentualne uzupełnienie informacji, wskazanie zwycięskiej grupy.
Kilkuminutowa burza mózgów w grupach i dyskusja z udziałem wszystkich uczniów służąca sformułowaniu prawidłowości dotyczących przestrzennego zróżnicowania zasolenia i termiki przypowierzchniowych wód oceanu; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Prezentacja audiobooka poruszającego zagadnienie skutków zmian zasolenia i temperatury wód przypowierzchniowych oceanu; w trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie sporządzają notatki.
Kilkuminutowa praca w grupach - uczniowie wykonują polecenie 1 i 2 – analizują mapę zmian temperatury wód oceanu, wskazują rejony ekstremalnych zmian i przygotowują się do dyskusji na temat globalnych skutków zmian zasolenia i temperatury przypowierzchniowych wód oceanu.
Prezentacja na forum klasy przez przedstawicieli wybranych grup wyników analizy mapy termiki przypowierzchniowych wód oceanu, dyskusja na temat skutków zmian zasolenia i temperatury przypowierzchniowych wód oceanu i ich przestrzennego zróżnicowania; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Podsumowanie przez nauczyciela, przy udziale uczniów, treści prezentowanych w dyskusji.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: Wyjaśnij, w jaki sposób globalne zmiany klimatu mogą wpłynąć na zmiany termiki i zasolenia przypowierzchniowych wód oceanu?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna i audiobook mogą zostać wykorzystane podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących zagadnień związanych z hydrosferą, procesami ją kształtującymi i zagrożeniami środowiska (zakres podstawowy: IV. 1, IV. 3; XIII. 8, XIII. 10). Opinie wyrażone w audiobooku mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat znaczenia wody w życiu człowieka, współczesnych zagrożeń i potrzeby ochrony oceanów.