Dla nauczyciela
Sceariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób można obliczyć pH słabych kwasów i zasad?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
4) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: stała dysocjacji, stopień dysocjacji, pH, iloczyn jonowy wody, iloczyn rozpuszczalności; stosuje do obliczeń prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: stała dysocjacji, stopień dysocjacji;
pisze równanie dysocjacji słabego kwasu oraz słabej zasady;
proponuje sposób obliczenia i oblicza pH słabego kwasu;
proponuje sposób obliczenia i oblicza pH słabej zasady.
Strategie nauczania:
asocjacyjna
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
film samouczek;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Jakie znacie słabe kwasy i słabe zasady?
Czym jest stała dysocjacji oraz stopień dysocjacji?
Ustalenie celów. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: W jaki sposób można obliczyć stężenie kwasu i zasady?
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie pH kwasu solnego i octowego o różnych stężeniach molowych”. Nauczyciel dzieli uczniów losowo na grupy. Uczniowie pobierają odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne ze stołu laboratoryjnego, wypracowują zasady instrukcji przeprowadzenia eksperymentu, po czym chętni uczniowie podają je na forum klasy. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, w których formułują pytanie badawcze, hipotezę, zapisują obserwacje i wyciągają wnioski. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują efekty pracy grupowej na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej dla uczniów film samouczek dotyczący obliczania pH słabych kwasów i zasad, po czym nauczyciel z uczniami dokonują podsumowania nowych wiadomości.
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie do medium bazowego. Następne wybrane osoby przedstawiają wyniki pracy. Nauczyciel weryfikuje je pod kątem poprawności i ewentualnie wyjaśnia uczniom niezrozumiałe dla nich kwestie.
Uczniowie w parach sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia 3‑8 zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”. Mogą wspierać się treściami zawartymi w e‑materiale. Kolejno, po każdym wykonanym ćwiczeniu chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują propozycję swojego rozwiązania zadania. Nauczyciel weryfikuje poprawność rozwiązań i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Jak wygląda równanie dysocjacji słabego kwasu i słabej zasady?
W jaki sposób oblicza się pH słabego kwasu?
W jaki sposób oblicza się pH słabej zasady?
Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie w ich portfolio następujących zdań:
Dziś nauczyłem się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Przypomniałem/łam sobie, że...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać podczas rozwiązywania zadań w grupach. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą film wykorzystać do uzupełnienia barków podczas nieobecności.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak wygląda równanie dysocjacji słabego kwasu i słabej zasady?
W jaki sposób oblicza się pH słabego kwasu?
W jaki sposób oblicza się pH słabej zasady?
Doświadczenie chemiczne – „Badanie pH kwasu solnego i octowego o różnych stężeniach molowych”:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statywy do probówek, probówki, pipety, pehametry.
Odczynniki chemiczne: roztwór kwasu chlorowodorowego o stężeniach: 0,1; 0,01; 0,001 mol/dmIndeks górny 33oraz roztwór kwasu octowego o stężeniach: Indeks górny 3 Indeks górny koniec3 0,1; 0,01; 0,001 mol/dmIndeks górny 33.
Karty charakterystyk kwasu chlorowodorowego i octowego.
Karta pracy ucznia: