Numer e‑materiału: 1.3.11.5
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Beim Arzt / U lekarza
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat swoich dolegliwości oraz towarzyszących emocji

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa stany emocjonalne;
3) odgrywa dialogi;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; 2) mówi o swoich emocjach;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • określa swoje emocje;

  • formułuje krotką wypowiedź na temat tego, co mu dolega;

  • stosuje pytanie, co dolega drugiej osobie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze i zabawie językowej;

  • ma możliwość kooperacji z innymi dziećmi.

Strategie uczenia się
  • umieszczanie nowych wyrazów w kontekście;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • domyślanie się znaczeń na podstawie gestów, mimiki;

  • systematyczne, kilkakrotne powtórzenie poznanego materiału.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: domino);

    • wyjaśnienie;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • odgrywanie scenek;

    • łańcuszek pytań i odpowiedzi.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • tablety;

  • multimedium (gra edukacyjna: domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • ilustracje, zdjęcia;

  • emotki przedstawiające emocje/buźki: szczęśliwa, smutna, wystraszona.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją także zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować kartoniki do gry w domino.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję zawieszając „emotki” w widocznym miejscu w sali. Mówi przy tym o swoim samopoczuciu i braku dolegliwości oraz zdradza swoje emocje, np. Ich bin gesund. Das Bein tut mir nicht weh. Ich bin glücklich. Wskazuje na buźkę szczęśliwą.

plenum

15 min

emotki - buźki wyrażające smutek, szczęście i strach

Uczniowie zapisują temat lekcji: Beim Arzt. Nauczyciel wyjaśnia krótko, o czym będzie mowa na lekcji, jakie dolegliwości może zgłosić lekarzowi główny bohater - Ben.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Po wysłuchaniu uczniowie dzielą się z nauczycielem swoimi uwagami na jego temat.

Uczniowie wychodzą z ławek, ustawiają się w kręgu i powtarzają pytanie nauczyciela: Was fehlt dir? Następnie odpowiadają w imieniu Bena (Mein Finger tut mir weh. Ich habe Angst). Znaczenie obu zdań wyrażają mimiką i gestami.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli na dywanie i zamknęli oczy, wsłuchali się w muzykę oraz powtarzali za lektorem zdania określające emocje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

muzyka odzwierciedlająca emocje, np. strach, szczęście

Nauczyciel prosi uczniów o powrót na swoje miejsca i wykonanie w parach zadania polegającego na rozpoznawaniu emocji. Uczniowie przyglądają się zdjęciom dzieci i ustalają wspólnie, jakie emocje mogą im towarzyszyć. Następnie dobierają do zdjęć odpowiednie zdania - wypowiedzi dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

zdjęcia dziecka wystraszonego i szczęśliwego

Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań ich polskie odpowiedniki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w domino i ćwiczą nazwy poznanych części ciała (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca indywidualna lub plenum

15 min

tablety z grą lub tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i sprawdza, które części ciała uczniowie zapamiętali podczas gry. Nauczyciel podaje nazwy części ciała w języku niemieckim: der Finger, der Fuß, der Bauch, der Rücken, die Hand, der Hals, der Kopf, das Bein, das Ohr, der Zahn. Uczniowie wskazują wymieniane części ciała.

plenum

łańcuszek

Następnie nauczyciel podaje różne dolegliwości (Mein Finger tut mir weh. Mein Fuß tut mir weh). Zdania są ćwiczone w formie łańcuszka, tj. uczniowie po kolei wymieniają różne części ciała, używając tej samej kontrukcji z czasownikiem wehtun.

Uczniowie wracają na miejsce i wykonują zadanie w parach. Słuchają nagrania - scenki w gabinecie dentystycznym i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

praca w parach

scenka

Nauczyciel prosi uczniów o odtworzenie krótkiej scenki u lekarza na podstawie wcześniejszych ćwiczeń.

Chętni uczniowie prezentują swoją scenkę na forum klasy. W przypadku trudności nauczyciel przejmuje rolę lekarza.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę sprawdzającą znajomość nazw części ciała (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

tablety lub krzyżówki wydrukowane z e‑materiału

Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające różne dolegliwości, prosi uczniów o skomentowanie tych zdjęć. Zadaje pytanie: Co mówi osoba na zdjęciu? Uczniowie odpowiadają w języku niemieckim, np. Mein Finger tut weh. Meine Hand tut weh. Mein Hals tut weh.

plenum

zdjęcia przedstawiające ból palca, dłoni, gardła

Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie - rozmowę z chorym tygryskiem. Zadaniem uczniów jest ułożenie ilustracji w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

zadanie na tablicy interaktywnej

Nauczyciel zwraca uwagę na emocje, jakie nam towarzyszą. Powtarza te określenia i prosi uczniów o wskazanie pasujących emotek. Następnie rozdaje uczniom krótkie dialogi w formie wiadomości na komunikatorze. Prosi o dorysowanie emotek pasujących do dialogów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

emotki

Na zakończenie lekcji uczniowie rysują emotkę odzwierciedlającą ich aktualny stan emocjonalny. Odpowiednio ją podpisują w języku niemieckim, np. Ich bin glücklich. Ich habe Angst. Ich habe keine Angst. Ich bin nicht glücklich.

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję zawieszając „emotki” w widocznym miejscu w sali. Mówi przy tym o swoim samopoczuciu i braku dolegliwości oraz zdradza swoje emocje, np. Ich bin gesund. Das Bein tut mir nicht weh. Ich bin glücklich. Wskazuje na buźkę szczęśliwą.

plenum

15 min

emotki - buźki wyrażające smutek, szczęście i strach

Uczniowie zapisują temat lekcji: Beim Arzt. Nauczyciel wyjaśnia krótko, o czym będzie mowa na lekcji, jakie dolegliwości może zgłosić lekarzowi główny bohater - Ben.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Po wysłuchaniu uczniowie dzielą się z nauczycielem swoimi uwagami na jego temat.

Uczniowie wychodzą z ławek, ustawiają się w kręgu i powtarzają pytanie nauczyciela: Was fehlt dir? Następnie odpowiadają w imieniu Bena (Mein Finger tut mir weh. Ich habe Angst). Znaczenie obu zdań wyrażają mimiką i gestami.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli na dywanie i zamknęli oczy, wsłuchali się w muzykę oraz powtarzali za lektorem zdania określające emocje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

muzyka odzwierciedlająca emocje, np. strach, szczęście

Nauczyciel prosi uczniów o powrót na swoje miejsca i wykonanie w parach zadania polegającego na rozpoznawaniu emocji. Uczniowie przyglądają się zdjęciom dzieci i ustalają wspólnie, jakie emocje mogą im towarzyszyć. Następnie dobierają do zdjęć odpowiednie zdania - wypowiedzi dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

zdjęcia dziecka wystraszonego i szczęśliwego

Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań ich polskie odpowiedniki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w domino i ćwiczą nazwy poznanych części ciała (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca indywidualna lub plenum

15 min

tablety z grą lub tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i sprawdza, które części ciała uczniowie zapamiętali podczas gry. Nauczyciel podaje nazwy części ciała w języku niemieckim: der Finger, der Fuß, der Bauch, der Rücken, die Hand, der Hals, der Kopf, das Bein, das Ohr, der Zahn. Uczniowie wskazują wymieniane części ciała.

plenum

łańcuszek

Następnie nauczyciel podaje różne dolegliwości (Mein Finger tut mir weh. Mein Fuß tut mir weh). Zdania są ćwiczone w formie łańcuszka, tj. uczniowie po kolei wymieniają różne części ciała, używając tej samej kontrukcji z czasownikiem wehtun.

Uczniowie wracają na miejsce i wykonują zadanie w parach. Słuchają nagrania - scenki w gabinecie dentystycznym i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

praca w parach

scenka

Nauczyciel prosi uczniów o odtworzenie krótkiej scenki u lekarza na podstawie wcześniejszych ćwiczeń.

Chętni uczniowie prezentują swoją scenkę na forum klasy. W przypadku trudności nauczyciel przejmuje rolę lekarza.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę sprawdzającą znajomość nazw części ciała (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

tablety lub krzyżówki wydrukowane z e‑materiału

Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające różne dolegliwości, prosi uczniów o skomentowanie tych zdjęć. Zadaje pytanie: Co mówi osoba na zdjęciu? Uczniowie odpowiadają w języku niemieckim, np. Mein Finger tut weh. Meine Hand tut weh. Mein Hals tut weh.

plenum

zdjęcia przedstawiające ból palca, dłoni, gardła

Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie - rozmowę z chorym tygryskiem. Zadaniem uczniów jest ułożenie ilustracji w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

zadanie na tablicy interaktywnej

Nauczyciel zwraca uwagę na emocje, jakie nam towarzyszą. Powtarza te określenia i prosi uczniów o wskazanie pasujących emotek. Następnie rozdaje uczniom krótkie dialogi w formie wiadomości na komunikatorze. Prosi o dorysowanie emotek pasujących do dialogów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

emotki

Na zakończenie lekcji uczniowie rysują emotkę odzwierciedlającą ich aktualny stan emocjonalny. Odpowiednio ją podpisują w języku niemieckim, np. Ich bin glücklich. Ich habe Angst. Ich habe keine Angst. Ich bin nicht glücklich.

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec