Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.11.5
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Beim Arzt / U lekarza
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat swoich dolegliwości oraz towarzyszących emocji
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję zawieszając „emotki” w widocznym miejscu w sali. Mówi przy tym o swoim samopoczuciu i braku dolegliwości oraz zdradza swoje emocje, np. Ich bin gesund. Das Bein tut mir nicht weh. Ich bin glücklich. Wskazuje na buźkę szczęśliwą. | plenum | 15 min | emotki - buźki wyrażające smutek, szczęście i strach |
Uczniowie zapisują temat lekcji: Beim Arzt. Nauczyciel wyjaśnia krótko, o czym będzie mowa na lekcji, jakie dolegliwości może zgłosić lekarzowi główny bohater - Ben. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Po wysłuchaniu uczniowie dzielą się z nauczycielem swoimi uwagami na jego temat. | |||
Uczniowie wychodzą z ławek, ustawiają się w kręgu i powtarzają pytanie nauczyciela: Was fehlt dir? Następnie odpowiadają w imieniu Bena (Mein Finger tut mir weh. Ich habe Angst). Znaczenie obu zdań wyrażają mimiką i gestami. | |||
Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli na dywanie i zamknęli oczy, wsłuchali się w muzykę oraz powtarzali za lektorem zdania określające emocje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | muzyka odzwierciedlająca emocje, np. strach, szczęście | ||
Nauczyciel prosi uczniów o powrót na swoje miejsca i wykonanie w parach zadania polegającego na rozpoznawaniu emocji. Uczniowie przyglądają się zdjęciom dzieci i ustalają wspólnie, jakie emocje mogą im towarzyszyć. Następnie dobierają do zdjęć odpowiednie zdania - wypowiedzi dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | zdjęcia dziecka wystraszonego i szczęśliwego | |
Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań ich polskie odpowiedniki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | praca indywidualna | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w domino i ćwiczą nazwy poznanych części ciała (e‑materiał: Gra edukacyjna). | praca indywidualna lub plenum | 15 min | tablety z grą lub tablica interaktywna |
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i sprawdza, które części ciała uczniowie zapamiętali podczas gry. Nauczyciel podaje nazwy części ciała w języku niemieckim: der Finger, der Fuß, der Bauch, der Rücken, die Hand, der Hals, der Kopf, das Bein, das Ohr, der Zahn. Uczniowie wskazują wymieniane części ciała. | plenum | łańcuszek | |
Następnie nauczyciel podaje różne dolegliwości (Mein Finger tut mir weh. Mein Fuß tut mir weh). Zdania są ćwiczone w formie łańcuszka, tj. uczniowie po kolei wymieniają różne części ciała, używając tej samej kontrukcji z czasownikiem wehtun. | |||
Uczniowie wracają na miejsce i wykonują zadanie w parach. Słuchają nagrania - scenki w gabinecie dentystycznym i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | praca w parach | scenka | |
Nauczyciel prosi uczniów o odtworzenie krótkiej scenki u lekarza na podstawie wcześniejszych ćwiczeń. | |||
Chętni uczniowie prezentują swoją scenkę na forum klasy. W przypadku trudności nauczyciel przejmuje rolę lekarza. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę sprawdzającą znajomość nazw części ciała (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | tablety lub krzyżówki wydrukowane z e‑materiału |
Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające różne dolegliwości, prosi uczniów o skomentowanie tych zdjęć. Zadaje pytanie: Co mówi osoba na zdjęciu? Uczniowie odpowiadają w języku niemieckim, np. Mein Finger tut weh. Meine Hand tut weh. Mein Hals tut weh. | plenum | zdjęcia przedstawiające ból palca, dłoni, gardła | |
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie - rozmowę z chorym tygryskiem. Zadaniem uczniów jest ułożenie ilustracji w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | zadanie na tablicy interaktywnej | ||
Nauczyciel zwraca uwagę na emocje, jakie nam towarzyszą. Powtarza te określenia i prosi uczniów o wskazanie pasujących emotek. Następnie rozdaje uczniom krótkie dialogi w formie wiadomości na komunikatorze. Prosi o dorysowanie emotek pasujących do dialogów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | emotki | ||
Na zakończenie lekcji uczniowie rysują emotkę odzwierciedlającą ich aktualny stan emocjonalny. Odpowiednio ją podpisują w języku niemieckim, np. Ich bin glücklich. Ich habe Angst. Ich habe keine Angst. Ich bin nicht glücklich. | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i rozpoczyna lekcję zawieszając „emotki” w widocznym miejscu w sali. Mówi przy tym o swoim samopoczuciu i braku dolegliwości oraz zdradza swoje emocje, np. Ich bin gesund. Das Bein tut mir nicht weh. Ich bin glücklich. Wskazuje na buźkę szczęśliwą.
plenum
15 min
emotki - buźki wyrażające smutek, szczęście i strach
Uczniowie zapisują temat lekcji: Beim Arzt. Nauczyciel wyjaśnia krótko, o czym będzie mowa na lekcji, jakie dolegliwości może zgłosić lekarzowi główny bohater - Ben.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Po wysłuchaniu uczniowie dzielą się z nauczycielem swoimi uwagami na jego temat.
Uczniowie wychodzą z ławek, ustawiają się w kręgu i powtarzają pytanie nauczyciela: Was fehlt dir? Następnie odpowiadają w imieniu Bena (Mein Finger tut mir weh. Ich habe Angst). Znaczenie obu zdań wyrażają mimiką i gestami.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli na dywanie i zamknęli oczy, wsłuchali się w muzykę oraz powtarzali za lektorem zdania określające emocje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
muzyka odzwierciedlająca emocje, np. strach, szczęście
Nauczyciel prosi uczniów o powrót na swoje miejsca i wykonanie w parach zadania polegającego na rozpoznawaniu emocji. Uczniowie przyglądają się zdjęciom dzieci i ustalają wspólnie, jakie emocje mogą im towarzyszyć. Następnie dobierają do zdjęć odpowiednie zdania - wypowiedzi dzieci (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
zdjęcia dziecka wystraszonego i szczęśliwego
Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań ich polskie odpowiedniki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
praca indywidualna
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w domino i ćwiczą nazwy poznanych części ciała (e‑materiał: Gra edukacyjna).
praca indywidualna lub plenum
15 min
tablety z grą lub tablica interaktywna
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i sprawdza, które części ciała uczniowie zapamiętali podczas gry. Nauczyciel podaje nazwy części ciała w języku niemieckim: der Finger, der Fuß, der Bauch, der Rücken, die Hand, der Hals, der Kopf, das Bein, das Ohr, der Zahn. Uczniowie wskazują wymieniane części ciała.
plenum
łańcuszek
Następnie nauczyciel podaje różne dolegliwości (Mein Finger tut mir weh. Mein Fuß tut mir weh). Zdania są ćwiczone w formie łańcuszka, tj. uczniowie po kolei wymieniają różne części ciała, używając tej samej kontrukcji z czasownikiem wehtun.
Uczniowie wracają na miejsce i wykonują zadanie w parach. Słuchają nagrania - scenki w gabinecie dentystycznym i wybierają właściwe zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
praca w parach
scenka
Nauczyciel prosi uczniów o odtworzenie krótkiej scenki u lekarza na podstawie wcześniejszych ćwiczeń.
Chętni uczniowie prezentują swoją scenkę na forum klasy. W przypadku trudności nauczyciel przejmuje rolę lekarza.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę sprawdzającą znajomość nazw części ciała (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
tablety lub krzyżówki wydrukowane z e‑materiału
Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające różne dolegliwości, prosi uczniów o skomentowanie tych zdjęć. Zadaje pytanie: Co mówi osoba na zdjęciu? Uczniowie odpowiadają w języku niemieckim, np. Mein Finger tut weh. Meine Hand tut weh. Mein Hals tut weh.
plenum
zdjęcia przedstawiające ból palca, dłoni, gardła
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie - rozmowę z chorym tygryskiem. Zadaniem uczniów jest ułożenie ilustracji w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
zadanie na tablicy interaktywnej
Nauczyciel zwraca uwagę na emocje, jakie nam towarzyszą. Powtarza te określenia i prosi uczniów o wskazanie pasujących emotek. Następnie rozdaje uczniom krótkie dialogi w formie wiadomości na komunikatorze. Prosi o dorysowanie emotek pasujących do dialogów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
emotki
Na zakończenie lekcji uczniowie rysują emotkę odzwierciedlającą ich aktualny stan emocjonalny. Odpowiednio ją podpisują w języku niemieckim, np. Ich bin glücklich. Ich habe Angst. Ich habe keine Angst. Ich bin nicht glücklich.
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0