Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiuje się pomiar? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji. 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | Lekcja oparta na dyskusjach prowadzonych w małych zespołach i wspólnym podsumowaniu. |
Formy zajęć: | praca w małych grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu |
Materiały pomocnicze: | Materiały z Internetu: różne definicje pomiaru formułowane przez różnych specjalistów: fizyków, inżynierów, przedsiębiorców itd. Omówienie cech wspólnych i różnic. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie przez prowadzącego według treści zawartej w części „Warto przeczytać” e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie pracują w grupach: | |
Faza podsumowująca: | |
Przedstawiciele grup referują wyniki swych dyskusji i odpowiedzi na omawiane w grupach pytania. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów. | |
Praca domowa: | |
Pisemna praca domowa: Opisz szczegółowo jeden z pomiarów wykonywanych już na lekcjach z fizyki. Zwróć uwagę, gdzie są w nim omawiane cechy pomiarów. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Audiobook może być wykorzystany przez uczniów przed lekcją w celu sprowokowania do dyskusji lub po lekcji jako praca domowa. |