Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Mutacje genowe
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykażesz, że mutacje genowe są źródłem zmienności organizmów.
Rozróżnisz rodzaje mutacji genowych.
Podasz przykłady czynników wywołujących mutacje genowe.
Określisz przyczyny i skutki mutacji genowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
mapa pojęć;
analiza animacji.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A3, flamastry.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mutacje genowe”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (w którym mają za zadanie dopasować nazwę mutacji do jej opisu) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: „Co się stanie, jeśli w zapisie genetycznym pojawią się błędy? Czy pojawienie się zmian w DNA jest zjawiskiem sporadycznym, czy też normalnym, z którym nasze komórki muszą sobie radzić każdego dnia? Podczas jakiego procesu może dochodzić do zmian w budowie DNA?”.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj” uczniowie, pracując w parach, tworzą mapę pojęć przedstawiającą rodzaje mutacji genowych, ich cechy i skutki.
Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1: „Na podstawie wywiadu z ekspertem wyjaśnij, z jakimi możliwymi skutkami dla odczytu informacji genetycznej wiąże się insercja lub delecja jednego nukleotydu, a jakie niesie ze sobą insercja lub delecja trzech (lub wielokrotności trzech) nukleotydów” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 3: „Wskaż, do jakiego typu należy mutacja genowa, której konsekwencją będzie zmiana sekwencji nukleotydów mRNA z AUGGAGUAC na AUGGUGUAC. Odpowiedź uzasadnij”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 7 (w którym uczniowie mają za zadanie określić rodzaj mutacji oraz na podstawie tabeli kodu genetycznego ustalić skutek zaistniałej mutacji dla kodowanego białka) zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 2 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 3 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenia nr 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Animacja” na innych lekcjach poświęconych mutacjom genowym, m.in. „Przesunięcia ramki odczytu i ich konsekwencje”, „Czynniki mutagenne i ich źródła”.