Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Do You Like Eating? / Co lubisz jeść?

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.4, II.5, III.1, III.4, IV.5, V.2, V.5, V.6, VII.5, VIII.3, X, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z jedzeniem.

  2. Uczeń potrafi opisać, jakie jedzenie lubi, a jakiego nie lubi.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę na temat ulubionych i nielubianych potraw i produktów.

  2. Uczeń kształtuje świadomość różnic pomiędzy ludźmi pod względem preferencji żywieniowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie z Wprowadzenia przedstawiające jedzenie, prosi o nazwanie produktów na zdjęciu i pyta: What is your favourite food? What is your least favourite food? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a nauczyciel zapisuje ich odpowiedzi na tablicy.

  2. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Food Likes and Dislikes, a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do tekstu.

  3. Uczniowie rozmawiają na forum klasy i odpowiadają na pytanie 1 z Exercise 4 (Przeczytaj): Which person dislikes similar food products to you?

  4. Uczniowie pracują w zespołach trzy-, czteroosobowych. Rozmawiają i odpowiadają na pytanie 2 z Exercise 4 (Przeczytaj): What food do you like and dislike? Sporządzają notatki. Następnie wspólnie tworzą tekst podobny do Food Likes and Dislikes, w którym opisują preferencje każdego ucznia z zespołu. Na koniec chętni prezentują prace na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację Some children think they don't have a favourite food!”, odczytuje podpis pod zdjęciem i pyta: Do you know anybody who doesn't have a favourite food? Who is it? Uczniowie odpowiadają, po czym rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel może zapytać, ile osób w klasie lubi produkty wymienione w ćwiczeniu, i zapisać wyniki głosowania na tablicy.

  6. Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  7. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i w parach wykonują Exercise 3 oraz 4 (Plik audio). Następnie podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  8. Uczniowie pracują w parach i opowiadają o swoich ulubionych daniach:

  • What is your favourite soup?

  • What is your favourite snack?

  • What is your favourite fruit/vegetable?

  • What is your favourite dessert?

Odpowiadają na pytania pełnymi zdaniami. Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek. Po rozmowach nauczyciel prosi wybrane osoby, by opowiedziały na forum klasy o koledze/koleżance i jego/jej ulubionych potrawach lub produktach.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 oraz 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie zapisują odpowiedzi do pytań w Exercise 7 (Sprawdź się), po czym odczytują zdania w parach lub na forum klasy.

  3. Uczniowie mówią, czego nauczyli się podczas lekcji, wymieniają poznane słownictwo.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about your food likes and dislikes. In the post:

  • tell what you like;

  • describe what you dislike;

  • explain what's your favourite food and why.

Your answer shouldn’t be shorter than 50 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, na podstawie nagrania z sekcji Plik audio, uczniowie zapisują w 3. osobie liczby pojedynczej kilka zdań na temat preferencji Ann oraz Toma.