Autorka e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Netiquette in Online Learning / Netykieta w edukacji zdalnej

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.12, II.3, II.5, III.4, III.5, V.6, V.8, X

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zasad korzystania z internetu oraz netykiety podczas nauki zdalnej.

  2. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog zachęcający do przestrzegania zasad netykiety podczas edukacji zdalnej.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat netykiety.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zasad korzystania z internetu podczas nauki zdalnej.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat zasad korzystania z internetu podczas nauki zdalnej.

  3. Uczeń kształtuje postawę odpowiedzialnego korzystania z internetu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie How to behave in online classes? i prosi o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi nauczyciel pyta, w jaki sposób poszczególne wyrażenia mogą odnosić się do nauki zdalnej (ewentualnie do zaprezentowanego zdjęcia). Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu How to Be Respectful in Online Learning i odpowiadają na pytanie nauczyciela: What two words does the word netiquette combine?

  2. Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Każda osoba czyta jeden z czterech wskazanych przez nauczyciela fragmentów tekstu. Uczniowie sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo. W grupach relacjonują sobie treść akapitów, z którymi się zapoznali. Następnie dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek. W ten sposób omówione zostaną najistotniejsze kwestie poruszone w tekście.

  3. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  5. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi na forum klasy.

  6. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Task 1 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i na forum klasy uzasadniają je, odwołując się do treści prezentacji. Dodatkowo nauczyciel może zapytać się uczniów, co sądzą o przedstawionych elementach netykiety oraz o co uzupełniliby prezentację: What do you think of the presented elements of netiquette and what would you add to the list.

  8. Uczniowie ponownie analizują prezentację i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Dodatkowo uczniowie mogą rozwinąć podane odpowiedzi, podając własne sugestie.

  9. Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Nauczyciel zbiera i sprawdza prace i na kolejnej lekcji udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie ustnie omawiają zagadnienie w Exercise 8 (Sprawdź się), odnosząc się do wszystkich kwestii zawartych w poleceniu. Na forum klasy dzielą się wnioskami.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wybierają i wykonują dwa zadania z Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się):

You have recently switched to online learning and are writing an email about it to your friend from England. In your email:

  • explain why online privacy is important;

  • warn your friend against some actions that can make others understand them incorrectly online;

  • advise your friend what to avoid when it comes to using their computer equipment;

  • inform your friend how to avoid being impolite on the internet.

Your answer should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze:

Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując treść prezentacji multimedialnej z e‑materiału, tworzą plakat o netykiecie. Na przyszłej lekcji wskazane osoby prezentują swoje plakaty na forum klasy, uzasadniając swój wybór najważniejszych elementów netykiety.