Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
13) charakteryzuje główne fazy kształtowania się demokracji i upowszechniania praw wyborczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje główne fazy rozwoju praw wyborczych w państwach europejskich;
oceni okoliczności rozszerzenia praw obywatelskich;
porówna skuteczność działań poszczególnych grup społecznych w dążeniu do uzyskania praw wyborczych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział klasy na dwie grupy. Zadaniem pierwszej jest prześledzenie rozwoju praw obywatelskich w Wielkiej Brytanii, a drugiej – we Francji. Zespoły powinny uwzględnić sytuację historyczną i ekonomiczną państw, w jakiej doszło do przyznawania praw kolejnym grupom. Każda grupa przygotowuje prezentację multimedialną.
Faza wstępna
1. Uczniowie wspólnie definiują pojęcie demokracji i zapisują swoje skojarzenia w formie mapy myśli.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup przedstawia prezentację multimedialną, którą przygotowała w domu. Uczniowie wskazują na kolejne etapy i rozszerzania praw wyborczych.
2. Analiza materiałów źródłowych. Uczniowie z wykorzystaniem wiedzy własnej i tekstów przygotowanych przez nauczyciela oceniają znaczenie praw wyborczych dla różnych społeczeństw w XIX w. Zwracają uwagę, w których państwach te prawa były rozszerzane, a w których ich nie przyznawano.
3. Dyskusja na temat przyczyn różnego tempa walki o prawa wyborcze. Uczniowie zwracają uwagę na różnice kulturowe i różnice w poziomie rozwoju gospodarczego. Oceniają wpływ zmian gospodarczych na oczekiwania społeczne. Na koniec wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja: „Dlaczego dla społeczeństw XIX w. tak ważne było uzyskanie praw wyborczych?”. Wybrana osoba zapisuje wnioski na tablicy.
2. W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują quiz interaktywny. Ci, którzy wykonają zadanie najszybciej, mogą być nagrodzeni oceną za aktywność.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się wskazane przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja roku I, [w:] Wielka Rewolucja Francuzów 1789–1794 – teksty źródłowe, loustrzyki.edu.pl.
Krzysztof Polak, Zmiany prawa wyborczego w Wielkiej Brytanii w XIX i XX wieku, arslege.pl.
Komuna Paryska, [w:] Materiały do nauk administracyjnych/Komuna Paryska, wikibooks.org.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana jako przygotowanie do lekcji powtórkowej.