Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak oddziałuje pole magnetyczne na przewodnik z prądem? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony 2) posługuje się pojęciem wektora indukcji magnetycznej wraz z jego jednostką, analizuje oddziaływanie pola magnetycznego na przewodnik z prądem oraz na poruszającą się cząstkę naładowaną (siła Lorentza, siła elektrodynamiczna); opisuje rolę pola magnetycznego Ziemi jako osłony przed wiatrem słonecznym. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały pt.: „Co to jest siła elektrodynamiczna?”, „Badamy doświadczalnie, od jakich parametrów zależy wartość siły elektrodynamicznej”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, że żadne z dobrze znanych im urządzeń domowych i środków transportu napędzanych elektrycznie nie działałoby, gdyby nie istniała siła elektrodynamiczna poruszająca silnik elektryczny. Należy zapoznać się z tą siłą. Uczniowie przypominają sobie (jeśli wcześniej siła ta została omówiona) lub nauczyciel wyjaśnia, w jakich warunkach działa ta siła, od czego zależy jej wartość i w jaki sposób wyznaczamy jej kierunek i zwrot. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, omawia przypadek równowagi przewodnika – huśtawki w jednorodnym polu magnetycznym. Warto byłoby pokazać tu eksperyment, jeśli nie zostało to uczynione wcześniej. Następnie uczniowie w parach wykonują doświadczenie w wirtualnym laboratorium. Po zakończeniu pracy w laboratorium porównują ze sobą wyniki i wyciągają wnioski. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3, 4, 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli nauczyciel nie skorzystał z wirtualnego laboratorium podczas lekcji, uczniowie powinni samodzielnie zapoznać się z nim w domu. |