Numer e‑materiału: Temat 145
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Zagadki tematyczne dotyczące czterech pór roku i świąt z nimi związanych
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poprzez rozwiązywanie zagadek tematycznych dotyczących pór roku oraz świąt z nimi związanych, uczeń doskonali swoją umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, a także umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4) porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy, omawia treść przeczytanych tekstów i ilustracji; nadaje znaczenie i tytuł obrazom, a także fragmentom tekstów;
5) układa w formie ustnej opowiadanie oraz składa ustne sprawozdanie z wykonanej pracy;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
2) układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 poprawnych wypowiedzeń w ramach zagadnień opracowanych podczas zajęć; opisuje np. osobę, przedmiot, element świata przyrody na podstawie własnych obserwacji lub lektury;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
II. Edukacja matematyczna
2 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:
4) porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; stosuje znaki: .
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą audiobooka zawierającego zagadki tematyczne dotyczące pór roku i świąt z nimi związanych.

  • Rozwiązuje zagadki zawarte w audiobooku.

  • Wymienia nazwy i kolejność występowania pór roku.

  • Wymienia cechy charakterystyczne dla każdej z pór roku.

  • Formuuje krótką wypowiedź pisemną na temat swojej ulubionej pory roku.

  • Wyszukuje w innych dostępnych źródłach informacji dotyczących występowania pór roku.

  • Projektuje plakat przedstawiający zdobyte przez niego informacje.

  • Prezentuje swoją pracę na forum klasy.

  • Ocenia poprawność zdań.

  • Rozróżnia elementy oraz aktywności charakterystyczne dla danej pory roku.

  • Klasyfikuje elementy układanki, porządkuje je w kolejności od najmniejszego do największego.

  • Maluje farbami swoją ulubioną porę roku.

  • Opisuje ustnie przygotowaną przez siebie pracę.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresjii kulturalnej.