Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Jaki to kwiat?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest narys kwiatowy.
Wskażesz, jakie elementy kwiatu można zaznaczyć na narysie kwiatowym.
Wyjaśnisz, czym jest wzór kwiatowy.
Opiszesz morfologię kwiatu na podstawie wzoru kwiatowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
okazy naturalne kwiatów.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie informacje dotyczące narysu kwiatowego oraz wzoru kwiatowego i przygotowują na ten temat prezentacje – na podstawie przyniesionych na zajęcia przykładowych kwiatów mają za zadanie wyjaśnić tworzenie oraz odszyfrowywanie narysów (prezentacja 1) i wzorów (prezentacja 2). Pozostali uczniowie przynoszą po jednym dowolnym kwiecie.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel zbiera od uczniów przyniesione kwiaty i następnie losowo je rozdaje. Uczniowie dokonują obserwacji okazów, wyróżniają w kwiecie elementy jego budowy. Następnie starają się stworzyć narys i wzór kwiatowy obserwowanego kwiatu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność wykonania zadania ze wstępnej fazy lekcji. Wybrane osoby przedstawiają swoje narysy lub wzory na forum klasy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 3 i 7 (dotyczące rozpoznawania elementów na narysie kwiatowym), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 (podsumowujące wiedzę na temat wzorów kwiatowych) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 oraz 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.