Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Zakony rycerskie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia genezę powstania i rolę zakonów rycerskich;
opisuje trzy najważniejsze zakony rycerskie: krzyżaków, joannitów i templariuszy;
analizuje rolę templariuszy w Europie;
wskazuje pozostałości zakonne na ziemiach polskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Zakony rycerskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Trzech wskazanych uczniów (albo ochotników) przygotowuje prezentacje na podstawie informacji zawartych we wspomnianych sekcjach. Każda osoba opracowuje inny przykład z trzech wskazanych zakonów rycerskich: joannitów, templariuszy oraz Krzyżaków.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Zadaje uczniom pytania: Czym były zakony rycerskie? Dlaczego powstały?
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują trzy zakony rycerskie (ich genezę, reguły) i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Ponieważ uczniowie zapoznali się z prezentacją przed zajęciami, nauczyciel prosi, aby uczniowie wykonali w parach polecenie 2: opisali losy zakonów rycerskich po opanowaniu przez muzułmanów Ziemi Świętej. Po ustalonym czasie wybrana para uczniów przedstawia propozycję odpowiedzi, prowadzący w razie potrzeby koryguje ją i uzupełnia. W podobny sposób pary uczniowskie wykonują polecenie 3: wyjaśniają, na czym polegała wyższość zakonnych formacji wojskowych nad świeckim rycerstwem.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z e‑nagraniem. Klasa dzieli się na czteroosobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do polecenia 3: „Opisz rolę templariuszy na terenie Ziemi Świętej oraz w Europie. Na czym polegała ich działalność? Czym zajmowali się templariusze?”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie lider wylosowanej grupy odczytuje swoją propozycję, pozostali uczniowie mogą ustosunkować się do niej i uzupełnić ją w razie potrzeby. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują swoją wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli. Robią to, nadal pracując w tych samych grupach. Każda grupa na środku kartki A4 wpisuje główne hasło „Zakony rycerskie” i rysuje gałęzie mapy. Powinny rozchodzić się promieniście i rozdzielać na kolejne gałęzie. Słowa, które zostaną umieszczone nad gałęziami, powinny być słowami kluczami, które wyrażają istotę myśli lub zagadnienia. Po wykonaniu pracy nauczyciel prosi o omówienie mapy myśli przedstawiciela wybranej lub wylosowanej grupy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
M. Melville, Dzieje templariuszy, tłum. A. Jędrychowska, Warszawa 1991.
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.
T. Asbridge, Krucjaty. Wojna o Ziemię Świętą, tłum. N. Rataj, M. Józefowicz, Kraków 2015.
T.W. Lange, Szpitalnicy, joannici, kawalerowie maltańscy, Poznań 1994.
K. Wasilkiewicz, Templariusze i joannici w biskupstwie lubuskim (XIII‑XVI w.), Gniezno 2016.
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna oraz film mogą być wykorzystane do przygotowania się przez uczniów do lekcji powtórkowej dotyczącej krucjat.