Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie znaczenie ma rad, pierwiastek odkryty przez Marię Skłodowską Curie?
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega zjawisko promieniotwórczości naturalnej na przykładzie radu;
podaje przykłady naturalnych przemian jądrowych;
omawia znaczenie odkrycia radu i jego zastosowania;
wskazuje zastosowania radu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
prezentacja multimedialna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
film samouczek;
okienko informacyjne;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją: Na tydzień przed lekcją nauczyciel proponuje 2‑3 chętnym uczniom wspólne przygotowanie testu on‑line (np. typu Kahoot, Quiziz czy w Google Forms). Test powinien dotyczyć Nagrody Nobla, procent kobiet, które otrzymały tą nagrodę, ile osób dostało ją dwukrotnie, czy ktoś otrzymał z dwóch różnych dziedzin? Za jakie osiągnięcia otrzymała Nagrodę Nobla Maria Skłodowska‑Curie, itp.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jaka jest najważniejsza nagroda dla naukowca?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie rozwiązują wcześniej przygotowany test. Wspólnie omawiają każde pytanie i jego wyniki.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów losowo na grupy. Zadaniem uczniów jest przygotowanie lapbooka na temat: Jakie znaczenie ma pierwiastek rad? Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy.
Nauczyciel odwołuje uczniów do filmu samouczka. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: Co zabieram ze sobą? Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: Co mi się nie przyda?, a obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdania do uzupełnienia, na które uczniowie odpowiadają, np.:
Nowością dla mnie było, że...
Przypomniałem/łam sobie, że...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji..
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez nauczyciela w ramach lekcji odwróconej, jak pomoc podczas przygotowywania się uczniów do lekcji i pracy kontrolnej oraz w ramach samokształcenia przez uczniów nieobecnych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje sklerotki (karteczki samoprzylepne).
Kryteria oceny prezentacji multimedialnej na temat: „Najważniejsze osiągnięcia naukowe Marii Skłodowskiej –Curie”:
poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu);
język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa);
konkretność (zdania krótkie – równoważnikowe, hasła);
atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów);
estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk);
prezentacja każdej z grup powinna mieć max. 10 slajdów;
czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – 6 min.).
Kryteria oceny prezentacji multimedialnej praca w grupach:
poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu);
język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa);
konkretność (zdania krótkie - równoważnikowe, hasła);
atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów);
estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk);
prezentacja powinna mieć max. 5 slajdów;
czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – 3 min.).