| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; IV. Drgania. Uczeń: 2) analizuje ruch drgający pod wpływem siły sprężystości posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy oraz okresu drgań; podaje przykłady takiego ruchu; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; V. Drgania. Uczeń: 3) opisuje ruch harmoniczny, posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy, częstości kołowej i przesunięcia fazowego; rozróżnia drgania o fazach zgodnych lub przeciwnych. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
definiuje wychylenie, amplitudę, częstość kołową i przesunięcie fazowe w ruchu hamocznicznym.
interpretuje wykres zależności wychylenia od czasu dla ciała poruszającego się ruchem harmonicznym.
objaśnia związek okresu i częstotliwości drgań z częstością kołową.
stosuje zależność wychylenia od czasu do opisu ruchu harmonicznego przy różnych fazach początkowych.
analizuje i interpretuje wykresy zależności wychylenia od czasu w ruchu harmonicznym.
|
| formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| - pogadanka ilustrowana doświadczeniem wstępnym, - praca z wykorzystaniem multimediów, - analiza pomysłów. |
| - praca w parach, - praca indywidualna. |
| Film samouczek „Jak definiujemy wychylenie, amplitudę, częstość kołową i przesunięcie fazowe?”, zestaw zadań, ciężarek na sprężynie. |
| E‑materiały: „Co to jest ruch harmoniczny?”, „Cechy ruchu harmonicznego”. |
|
|
Zaciekawienie (pogadanka wstępna): Nawiązanie do wiedzy uczniów na temat ruchu drgającego. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy: Pytania skierowane do uczniów: - Czy każdy ruch drgający jest ruchem harmonicznym? Wyjaśnij na przykładzie. - Wymień i zdefiniuj wielkości fizyczne, stosowane do opisu ruchu harmonicznego. |
|
- Nauczyciel omawia sposób pracy i zadania uczniów. - Praca indywidulana - uczniowie oglądają film samouczek. - Nauczyciel dzieli klasę na grupy 2‑osobowe (np. metodą losowania). - Uczniowie analizują w parach przykłady 1 i 2 z tekstu. - Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby udziela wskazówek. - Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4 i 7 zestawu zadań interaktywnych - Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, pomaga, wyjaśnia wątpliwości. |
|
- Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 5 i 6. - Nauczyciel kieruje dyskusją podsumowującą w oparciu o rozwiązane zadania. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 1, 2 (dla wszystkich uczniów) i zad. 8 (uczniowie którzy wybrali fizykę na poziomie rozszerzonym) z zestawu zadań interaktywnych. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek „Jak definiujemy wychylenie, amplitudę, częstość kołową i przesunięcie fazowe?” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też wykorzystany przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |