Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.3.5
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Fremdsprachen lernen / Nauka języków obcych
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat nauki języków obcych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni sposoby nauki języka obcego;
sformułuje porady, jak się uczyć;
opowie, dlaczego uczy się języka niemieckiego.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się. Nauczyciele powinni zachęcać uczniów do pracy własnej z wykorzystaniem filmów, zasobów Internetu, książek, komunikatorów i mediów społecznościowych w odpowiednim zakresie i stosownie do wieku uczniów;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji. Wszystkie te działania powinny docelowo służyć rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego, w tym w pracy, również w odniesieniu do ścieżki własnej kariery zawodowej.
Strategie uczenia się:
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, prelekcja, anegdota, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast;
problemowa – techniki: drama, sztuka, film, ekspozycja, pokaz;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, film;
praktyczna – techniki: metoda problemowa, metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów).
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o języku esperanto i robi szybką burzę mózgów, sprawdzając, co uczniowie wiedzą na ten temat. Podane przez uczniów informacje zapisuje na tablicy.
Następnie prosi o przeczytanie tekstu wprowadzającego „Czy wiesz, że...” i inicjuje krótką dyskusję na temat tego, czy język esperanto byłby w dzisiejszych czasach przydatny i czy uczniowie chcieliby się go uczyć.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego uczą się języka niemieckiego (Warum lernst du Deutsch?) i zapisuje ich odpowiedzi na tablicy. Następni prosi uczniów, aby przyjrzeli się tekstowi w części Przeczytaj i zastanowili się, jaki jest to rodzaj tekstu (gatunek tekstowy) i w jakim celu publikuje się takie teksty.
Uczniowie czytają tekst i szukają w nim argumentów, dlaczego warto zapisać się na kursy językowe. Porównują z podanymi przez siebie powodami nauki języka niemieckiego.
Uczniowie rozwiązują zadania do tekstu czytanego (Übung 1‑3 w części Przeczytaj), a następnie porównują swoje wyniki w parach. Jeśli pojawią się niejasności lub rozbieżne odpowiedzi, są one wyjaśniane przez nauczyciela na forum.
Nauczyciel pyta wybrane osoby w klasie: Wie lernst du Grammatik? Wie lernst du neue Wörter? i zapisuje ich odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wysłuchają odpowiedzi pięciorga młodych ludzi na temat tego, jak oni uczą się języków. Przed słuchaniem uczniowie czytają zdania z Übung 1 w części Film. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie rozumieją zdania z ćwiczenia i ewentualnie objaśnia nieznane słowa i wyrażenia. Uczniowie wykonują zadania, a następnie porównują swoje rozwiązania w parach. W ramach podsumowania (Übung 3 w części Film) uczniowie tworzą łańcuch i komentują poznane strategie nauki języków obcych: uczeń A zadaje uczniowi B pytanie: Welche Lernstrategie gefällt dir am besten? Uczeń B odpowiada, a następnie zadaje uczniowi C to samo pytanie. Uczeń C odpowiada, zadaje pytanie uczniowi D itd. W ten sposób zostaje zautomatyzowane nowo poznane słownictwo (Kettenübung).
Uczniowie utrwalają słownictwo, wykonując ćwiczenia w części Sprawdź się (Aufgabe 1, 2, 5 i 6), a następnie zbierają dodatkowe porady, jak efektywnie uczyć się języków obcych (Übung 3 i 4 z części Sprawdź się).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Każda z grup otrzymuje plik karteczek z problemami w nauce języka obcego, np.: Ich kann mir die neuen Wörter nicht merken. / Ich mache sehr viele grammatische Fehler. / Ich mache Fehler beim Schreiben. / Ich habe Angst, wenn ich etwas auf Deutsch sagen muss itd. Jeden z uczniów odkrywa karteczkę z góry stosiku. Pozostali udzielają mu porad, co powinien robić, aby poradzić sobie z tym problemem.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: uczniowie są proszeni o refleksję, jak uczą się języków obcych: co robią, aby zapamiętać nowe słownictwo i nowe struktury gramatyczne. Uczniowie mają za zadanie poszukać wyrażeń potrzebnych do skonstruowania wypowiedzi. Dyskusja na ten temat stanowi wstęp do pracy z multimedium.
w trakcie lekcji: uczniowie rozwijają umiejętność słuchania selektywnego, a następnie wykorzystują nowo poznane słownictwo do konstruowania wypowiedzi ustnych i opowiadania o własnych doświadczeniach. Uczniowie porównują, czy podane przez nich strategie nauki języków obcych pojawiają się także w filmie.
po lekcji: kilkakrotne odtwarzanie filmu może zostać wykorzystane do powtórzenia nowego słownictwa, do ćwiczenia rytmu wypowiedzi i intonacji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0