Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozmieszczenie typów gór na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:
dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi, wykorzystując technologie geoinformacyjne;
wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia typy gór i ich genezę,
wskazuje na mapie wybrane łańcuchy górskie i określa ich typ,
wyjaśnia rozmieszczenie określonych typów gór na danym terenie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze: atlas świata
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału i w krótkim wykładzie wyjaśnia, czym są góry, w wyniku jakich procesów powstały, kiedy miały miejsce orogenezy w dziejach Ziemi.
Następnie uczniowie analizują grafikę interaktywną (przedstawiającą rozmieszczenie największych pasm górskich na świecie, a także najważniejsze informacje, w tym typ geologiczny gór).
Uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (np. ćwiczenie 7 i 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium, może być wykorzystywane w nauce rozmieszczenia pasm górskich na świecie. Temat zostaje zrealizowany także w przypadku niewykorzystania multimedium bazowego.