Numer e‑materiału: Temat 179
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Warstwy lasu
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń doskonali umiejętność rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego poprzez poznanie lasu ze szczególnym uwzględnieniem jego warstw.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
2) rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy; określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie;
6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo‑skutkowego i czasowego;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
4) modeluje (lepi i konstruuje) z gliny, modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, zarówno z materiałów naturalnych i przemysłowych;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opisuje las jako miejsce życia roślin i zwierząt.

  • Przyporządkowuje rośliny i zwierzęta do odpowiednich warstw lasu.

  • Wskazuje w naturze warstwy lasu.

  • Wykonuje razem z kolegami i koleżankami makietę lasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.