Numer e‑materiału: 1.3.11.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ich habe Husten / Mam kaszel
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o swoich dolegliwościach i proponowania środków zaradczych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru;
3) recytuje rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • opisuje swoje dolegliwości;

  • formułuje propozycję dotyczącą różnych sposobów wyleczenia przeziębienia.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości,

  • ogląda minianimację;

  • ma możliwość relacji z innymi dziećmi;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy.

Strategie uczenia się
  • tworzenie asocjacji;

  • umieszczanie nowych wyrazów w kontekście;

  • używanie gestów, mimiki;

  • zapamiętywanie przez działanie, odgrywamy nowo poznane zwroty.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • burza mózgów;

  • pogadanka;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • praca z kartami obrazkowymi;

  • multimedium: animacja;

  • spacer po klasie;

  • praca z rekwizytami;

  • pantomima;

  • praca z tekstem;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłeczka;

  • karteczki ze zdaniami;

  • karty obrazkowe;

  • rekwizyty: szalik, kubek do herbaty, cytryna, opakowanie po tabletkach na kaszel, miód.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje im koperty, w których są pocięte karteczki z tekstem animacji. Zadaniem uczniów jest ułożenie karteczek, tak aby powstał poprawny dialog. Każda grupa otrzymuje arkusz szarego papieru oraz klej potrzebny do przyklejenia i zaprezentowania całego dialogu.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność i rozpoczyna lekcję od pytania: Wie geht es dir? Uczniowie udzielają odpowiedzi.

plenum

15 min

Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji: Ich habe Husten i pyta uczniów, czy wiedzą, co znaczy to zdanie. Jeśli uczniowie nie pamiętają z poprzednich lat nauki, nauczyciel może zakasłać i w ten sposób zademonstrować jego znaczenie.

Nauczyciel prezentuje zdjęcie dziecka, które ma chore gardło i kaszle oraz pokazuje rekwizyty: szalik, cytrynę, kubek do herbaty, miód. W ten sposób rozpoczyna z uczniami pogadankę na temat sposobów na przeziębienie.

rekwizyty: szalik, cytryna, kubek do herbaty, miód

karty obrazkowe: kaszlące dziecko, dziecko z chorym gardłem

burza mózgów

Uczniowie mówią o znanych im domowych sposobach na przeziębienie, następuje wymiana doświadczeń i spostrzeżeń.

Nauczyciel prezentuje dialog: rozmowę Tima z rodziną. Nauczyciel pokazuje ilustrację z Timem i wskazując na chłopca, mówi: Der Hals tut mir weh. Ich habe Husten (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie tych zdań. Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos.

miękka piłeczka

ilustracje przedstawiające herbatę z cytryną, tabletki, miód i termometr

Uczniowie otrzymują karteczki z dwoma zdaniami i dobierają do nich odpowiednie ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

Uczniowie otrzymają wydrukowany dialog z lukami oraz karteczki z brakującymi wyrazami. Podczas słuchania nagrania uzupełniają luki w dialogu podanymi wyrazami. Następnie czytają go na głos z podziałem na role (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Nauczyciel prosi chętną parę o odczytanie dialogu na forum. Uczniowie wychodzą na środek sali i czytając dialog, pokazują odpowiednie rekwizyty.

plenum

na środku sali, rekwizyty: cytryna, kubek do herbaty, opakowanie po tabletkach

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza uczniom animację. Uczniowie uważnie słuchają i oglądają historyjkę (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

tablica multimedialna

wydrukowane fragmenty transkrypcji animacji

Po odtworzeniu animacji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, o czym jest historyjka. Dla ułatwienia mogą wykonać polecenie 1 (e‑materiał: Multimedium).

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie sposoby na przeziębienie zastosowała babcia. Uczniowie zaznaczają flamastrem w tekście wszystkie zdania odnoszące się do mleka z miodem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki ze zdaniami z animacji (każdy uczeń otrzymuje dwa zdania) i zaprasza ich na środek sali. Uczniowie dowolnie się przemieszczają, ale na hasło: stop zatrzymują się i czytają najbliżej stojącej osobie swoje zdanie. Jeśli dwie osoby mają takie samo zdanie, łączą się w parę i siadają w ławce. Pozostali uczniowie bawią się dalej.

plenum

spacer po klasie

karteczki ze zdaniami z animacji

Uczniowie wracają do ławek i otrzymują zadanie składające się z trzech rysunków i trzech podpisów. Łączą je odpowiednio w pary (e‑materiał, Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje animację jeszcze raz, ale tym razem z wyciszonymi kwestiami Tima. Uczniowie mają do dyspozycji tekst animacji i czytają chórem rolę Tima (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

plenum,

chórem

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów o dopasowanie do siebie trzech elementów: zdania w języku polskim, niemieckim i zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). 

praca indywidualna

praca indywidualna/praca w parach

15 min

Zdania i zdjęcia można pozyskać z e‑materiału.

Uczniowie mogą wykonać zadanie na tabletach.

Obrazek puzzli można również wydrukować z e‑materiału i pociąć na fragmenty.

Następnie uczniowie układają puzzle. Do powstałego rysunku układają z rozsypanki wyrazowej (na karteczkach) dialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie czytają go w parach, zmieniając role.

Nauczyciel ćwiczy z uczniami wyrażenia z lekcji. Ochotnik lub wywołana osoba wychodzi na środek sali, losuje przygotowaną wcześniej karteczkę ze zdaniem (np. Nimm die Hustentablette!) i pokazuje jego znaczenie gestami i mimiką. Pozostali uczniowie odgadują, o które zdanie chodzi.

plenum

pantomima

karteczki ze zdaniami z lekcji

Podczas tego ćwiczenia można ponownie wykorzystać rekwizyty, np. kubek, cytrynę, opakowanie lub pusty blister po tabletkach.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie potrenowali dialogi w parach. Jedna osoba odgrywa rolę chorej osoby, którą boli gardło; druga osoba udziela jej rad poznanych na lekcji. 

praca w parach

plenum

Chętni uczniowie prezentują swój dialog na forum. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów. Na zakończenie lekcji proponuje krótką zabawę zabawę w czytanie słówek poznanych na lekcji z ruchu warg. Następnie żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność i rozpoczyna lekcję od pytania: Wie geht es dir? Uczniowie udzielają odpowiedzi.

plenum

15 min

Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji: Ich habe Husten i pyta uczniów, czy wiedzą, co znaczy to zdanie. Jeśli uczniowie nie pamiętają z poprzednich lat nauki, nauczyciel może zakasłać i w ten sposób zademonstrować jego znaczenie.

Nauczyciel prezentuje zdjęcie dziecka, które ma chore gardło i kaszle oraz pokazuje rekwizyty: szalik, cytrynę, kubek do herbaty, miód. W ten sposób rozpoczyna z uczniami pogadankę na temat sposobów na przeziębienie.

rekwizyty: szalik, cytryna, kubek do herbaty, miód

karty obrazkowe: kaszlące dziecko, dziecko z chorym gardłem

burza mózgów

Uczniowie mówią o znanych im domowych sposobach na przeziębienie, następuje wymiana doświadczeń i spostrzeżeń.

Nauczyciel prezentuje dialog: rozmowę Tima z rodziną. Nauczyciel pokazuje ilustrację z Timem i wskazując na chłopca, mówi: Der Hals tut mir weh. Ich habe Husten (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie tych zdań. Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos.

miękka piłeczka

ilustracje przedstawiające herbatę z cytryną, tabletki, miód i termometr

Uczniowie otrzymują karteczki z dwoma zdaniami i dobierają do nich odpowiednie ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca indywidualna

Uczniowie otrzymają wydrukowany dialog z lukami oraz karteczki z brakującymi wyrazami. Podczas słuchania nagrania uzupełniają luki w dialogu podanymi wyrazami. Następnie czytają go na głos z podziałem na role (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Nauczyciel prosi chętną parę o odczytanie dialogu na forum. Uczniowie wychodzą na środek sali i czytając dialog, pokazują odpowiednie rekwizyty.

plenum

na środku sali, rekwizyty: cytryna, kubek do herbaty, opakowanie po tabletkach

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza uczniom animację. Uczniowie uważnie słuchają i oglądają historyjkę (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

tablica multimedialna

wydrukowane fragmenty transkrypcji animacji

Po odtworzeniu animacji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, o czym jest historyjka. Dla ułatwienia mogą wykonać polecenie 1 (e‑materiał: Multimedium).

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie sposoby na przeziębienie zastosowała babcia. Uczniowie zaznaczają flamastrem w tekście wszystkie zdania odnoszące się do mleka z miodem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki ze zdaniami z animacji (każdy uczeń otrzymuje dwa zdania) i zaprasza ich na środek sali. Uczniowie dowolnie się przemieszczają, ale na hasło: stop zatrzymują się i czytają najbliżej stojącej osobie swoje zdanie. Jeśli dwie osoby mają takie samo zdanie, łączą się w parę i siadają w ławce. Pozostali uczniowie bawią się dalej.

plenum

spacer klasowy 

karteczki ze zdaniami z animacji

Uczniowie wracają do ławek i otrzymują zadanie składające się z trzech rysunków i trzech podpisów. Łączą je odpowiednio w pary (e‑materiał, Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje animację jeszcze, ale tym razem z wyciszonymi kwestiami Tima. Uczniowie mają do dyspozycji tekst animacji i czytają chórem rolę Tima (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

plenum,

chórem

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów o dopasowanie do siebie trzech elementów: zdania w języku polskim, niemieckim i zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). 

praca indywidualna

praca indywidualna/praca w parach

15 min

Zdania i zdjęcia można pozyskać z e‑materiału.

Uczniowie mogą wykonać zadanie na tabletach.

Obrazek puzzli można również wydrukować z e‑materiału i pociąć na fragmenty.

Następnie uczniowie układają puzzle. Do powstałego rysunku układają z rozsypanki wyrazowej (na karteczkach) dialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie czytają go w parach, zmieniając role.

Nauczyciel ćwiczy z uczniami wyrażenia z lekcji. Ochotnik lub wywołana osoba wychodzi na środek sali, losuje przygotowaną wcześniej karteczkę ze zdaniem (np. Nimm die Hustentablette!) i pokazuje jego znaczenie gestami i mimiką. Pozostali uczniowie odgadują, o które zdanie chodzi.

plenum

pantomima

karteczki ze zdaniami z lekcji

Podczas tego ćwiczenia można ponownie wykorzystać rekwizyty, np. kubek, cytrynę, opakowanie lub pusty blister po tabletkach.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie potrenowali dialogi w parach. Jedna osoba odgrywa rolę chorej osoby, którą boli gardło; druga osoba udziela jej rad poznanych na lekcji. 

praca w parach

plenum

Chętni uczniowie prezentują swój dialog na forum. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów. Na zakończenie lekcji proponuje krótką zabawę zabawę w czytanie słówek poznanych na lekcji z ruchu warg. Następnie żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec