Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.11.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ich habe Husten / Mam kaszel
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o swoich dolegliwościach i proponowania środków zaradczych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność i rozpoczyna lekcję od pytania: Wie geht es dir? Uczniowie udzielają odpowiedzi. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji: Ich habe Husten i pyta uczniów, czy wiedzą, co znaczy to zdanie. Jeśli uczniowie nie pamiętają z poprzednich lat nauki, nauczyciel może zakasłać i w ten sposób zademonstrować jego znaczenie. | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcie dziecka, które ma chore gardło i kaszle oraz pokazuje rekwizyty: szalik, cytrynę, kubek do herbaty, miód. W ten sposób rozpoczyna z uczniami pogadankę na temat sposobów na przeziębienie. | rekwizyty: szalik, cytryna, kubek do herbaty, miód karty obrazkowe: kaszlące dziecko, dziecko z chorym gardłem burza mózgów | ||
Uczniowie mówią o znanych im domowych sposobach na przeziębienie, następuje wymiana doświadczeń i spostrzeżeń. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog: rozmowę Tima z rodziną. Nauczyciel pokazuje ilustrację z Timem i wskazując na chłopca, mówi: Der Hals tut mir weh. Ich habe Husten (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie tych zdań. Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos. | miękka piłeczka ilustracje przedstawiające herbatę z cytryną, tabletki, miód i termometr | ||
Uczniowie otrzymują karteczki z dwoma zdaniami i dobierają do nich odpowiednie ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca indywidualna | ||
Uczniowie otrzymają wydrukowany dialog z lukami oraz karteczki z brakującymi wyrazami. Podczas słuchania nagrania uzupełniają luki w dialogu podanymi wyrazami. Następnie czytają go na głos z podziałem na role (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel prosi chętną parę o odczytanie dialogu na forum. Uczniowie wychodzą na środek sali i czytając dialog, pokazują odpowiednie rekwizyty. | plenum | na środku sali, rekwizyty: cytryna, kubek do herbaty, opakowanie po tabletkach | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza uczniom animację. Uczniowie uważnie słuchają i oglądają historyjkę (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 15 min | tablica multimedialna wydrukowane fragmenty transkrypcji animacji |
Po odtworzeniu animacji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, o czym jest historyjka. Dla ułatwienia mogą wykonać polecenie 1 (e‑materiał: Multimedium). | |||
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie sposoby na przeziębienie zastosowała babcia. Uczniowie zaznaczają flamastrem w tekście wszystkie zdania odnoszące się do mleka z miodem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki ze zdaniami z animacji (każdy uczeń otrzymuje dwa zdania) i zaprasza ich na środek sali. Uczniowie dowolnie się przemieszczają, ale na hasło: stop zatrzymują się i czytają najbliżej stojącej osobie swoje zdanie. Jeśli dwie osoby mają takie samo zdanie, łączą się w parę i siadają w ławce. Pozostali uczniowie bawią się dalej. | plenum | spacer po klasie karteczki ze zdaniami z animacji | |
Uczniowie wracają do ławek i otrzymują zadanie składające się z trzech rysunków i trzech podpisów. Łączą je odpowiednio w pary (e‑materiał, Multimedium, polecenie 3). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prezentuje animację jeszcze raz, ale tym razem z wyciszonymi kwestiami Tima. Uczniowie mają do dyspozycji tekst animacji i czytają chórem rolę Tima (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | plenum, chórem | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prosi uczniów o dopasowanie do siebie trzech elementów: zdania w języku polskim, niemieckim i zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna praca indywidualna/praca w parach | 15 min | Zdania i zdjęcia można pozyskać z e‑materiału. Uczniowie mogą wykonać zadanie na tabletach. Obrazek puzzli można również wydrukować z e‑materiału i pociąć na fragmenty. |
Następnie uczniowie układają puzzle. Do powstałego rysunku układają z rozsypanki wyrazowej (na karteczkach) dialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie czytają go w parach, zmieniając role. | |||
Nauczyciel ćwiczy z uczniami wyrażenia z lekcji. Ochotnik lub wywołana osoba wychodzi na środek sali, losuje przygotowaną wcześniej karteczkę ze zdaniem (np. Nimm die Hustentablette!) i pokazuje jego znaczenie gestami i mimiką. Pozostali uczniowie odgadują, o które zdanie chodzi. | plenum | pantomima karteczki ze zdaniami z lekcji Podczas tego ćwiczenia można ponownie wykorzystać rekwizyty, np. kubek, cytrynę, opakowanie lub pusty blister po tabletkach. | |
Nauczyciel prosi, aby uczniowie potrenowali dialogi w parach. Jedna osoba odgrywa rolę chorej osoby, którą boli gardło; druga osoba udziela jej rad poznanych na lekcji. | praca w parach plenum | ||
Chętni uczniowie prezentują swój dialog na forum. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów. Na zakończenie lekcji proponuje krótką zabawę zabawę w czytanie słówek poznanych na lekcji z ruchu warg. Następnie żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność i rozpoczyna lekcję od pytania: Wie geht es dir? Uczniowie udzielają odpowiedzi.
plenum
15 min
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji: Ich habe Husten i pyta uczniów, czy wiedzą, co znaczy to zdanie. Jeśli uczniowie nie pamiętają z poprzednich lat nauki, nauczyciel może zakasłać i w ten sposób zademonstrować jego znaczenie.
Nauczyciel prezentuje zdjęcie dziecka, które ma chore gardło i kaszle oraz pokazuje rekwizyty: szalik, cytrynę, kubek do herbaty, miód. W ten sposób rozpoczyna z uczniami pogadankę na temat sposobów na przeziębienie.
rekwizyty: szalik, cytryna, kubek do herbaty, miód
karty obrazkowe: kaszlące dziecko, dziecko z chorym gardłem
burza mózgów
Uczniowie mówią o znanych im domowych sposobach na przeziębienie, następuje wymiana doświadczeń i spostrzeżeń.
Nauczyciel prezentuje dialog: rozmowę Tima z rodziną. Nauczyciel pokazuje ilustrację z Timem i wskazując na chłopca, mówi: Der Hals tut mir weh. Ich habe Husten (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie tych zdań. Uczeń, do którego nauczyciel rzuci miękką piłeczkę, wypowiada je na głos.
miękka piłeczka
ilustracje przedstawiające herbatę z cytryną, tabletki, miód i termometr
Uczniowie otrzymują karteczki z dwoma zdaniami i dobierają do nich odpowiednie ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca indywidualna
Uczniowie otrzymają wydrukowany dialog z lukami oraz karteczki z brakującymi wyrazami. Podczas słuchania nagrania uzupełniają luki w dialogu podanymi wyrazami. Następnie czytają go na głos z podziałem na role (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w parach
Nauczyciel prosi chętną parę o odczytanie dialogu na forum. Uczniowie wychodzą na środek sali i czytając dialog, pokazują odpowiednie rekwizyty.
plenum
na środku sali, rekwizyty: cytryna, kubek do herbaty, opakowanie po tabletkach
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza uczniom animację. Uczniowie uważnie słuchają i oglądają historyjkę (e‑materiał: Multimedium).
plenum
15 min
tablica multimedialna
wydrukowane fragmenty transkrypcji animacji
Po odtworzeniu animacji uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, o czym jest historyjka. Dla ułatwienia mogą wykonać polecenie 1 (e‑materiał: Multimedium).
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie sposoby na przeziębienie zastosowała babcia. Uczniowie zaznaczają flamastrem w tekście wszystkie zdania odnoszące się do mleka z miodem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca indywidualna
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki ze zdaniami z animacji (każdy uczeń otrzymuje dwa zdania) i zaprasza ich na środek sali. Uczniowie dowolnie się przemieszczają, ale na hasło: stop zatrzymują się i czytają najbliżej stojącej osobie swoje zdanie. Jeśli dwie osoby mają takie samo zdanie, łączą się w parę i siadają w ławce. Pozostali uczniowie bawią się dalej.
plenum
spacer klasowy
karteczki ze zdaniami z animacji
Uczniowie wracają do ławek i otrzymują zadanie składające się z trzech rysunków i trzech podpisów. Łączą je odpowiednio w pary (e‑materiał, Multimedium, polecenie 3).
praca indywidualna
Nauczyciel prezentuje animację jeszcze, ale tym razem z wyciszonymi kwestiami Tima. Uczniowie mają do dyspozycji tekst animacji i czytają chórem rolę Tima (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
plenum,
chórem
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o dopasowanie do siebie trzech elementów: zdania w języku polskim, niemieckim i zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
praca indywidualna/praca w parach
15 min
Zdania i zdjęcia można pozyskać z e‑materiału.
Uczniowie mogą wykonać zadanie na tabletach.
Obrazek puzzli można również wydrukować z e‑materiału i pociąć na fragmenty.
Następnie uczniowie układają puzzle. Do powstałego rysunku układają z rozsypanki wyrazowej (na karteczkach) dialog (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie czytają go w parach, zmieniając role.
Nauczyciel ćwiczy z uczniami wyrażenia z lekcji. Ochotnik lub wywołana osoba wychodzi na środek sali, losuje przygotowaną wcześniej karteczkę ze zdaniem (np. Nimm die Hustentablette!) i pokazuje jego znaczenie gestami i mimiką. Pozostali uczniowie odgadują, o które zdanie chodzi.
plenum
pantomima
karteczki ze zdaniami z lekcji
Podczas tego ćwiczenia można ponownie wykorzystać rekwizyty, np. kubek, cytrynę, opakowanie lub pusty blister po tabletkach.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie potrenowali dialogi w parach. Jedna osoba odgrywa rolę chorej osoby, którą boli gardło; druga osoba udziela jej rad poznanych na lekcji.
praca w parach
plenum
Chętni uczniowie prezentują swój dialog na forum. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów. Na zakończenie lekcji proponuje krótką zabawę zabawę w czytanie słówek poznanych na lekcji z ruchu warg. Następnie żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0