Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.8.4
Imię i nazwisko autora lekcji: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wie komme ich zur Post? / Jak dojdę na pocztę?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania drogi do celu.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni zwroty wykorzystywane do opisu drogi,
sformułuje polecenia i prośby,
opowie, w jaki sposób można dotrzeć do danego celu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje wykorzysta, odrabiając pracę domową,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji),
ćwiczenie (wymowy i pisowni),
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów),
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet,
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego,
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki),
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych),
automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”),
zadawanie pytania (prośba o wskazanie drogi do celu),
współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podająca – praca z tekstem źródłowym,
aktywizująca - mapa myśli,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Uczniowie czytają tekst na temat aplikacji, które pomagają poruszać się po nieznanym mieście.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, w jaki sposób można zapytać o drogę do celu oraz w jaki sposób opisuje się drogę.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych czasowników, których można użyć, aby wskazać komuś drogę do celu. Czasowniki zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie zapisują na karteczkach, w jaki sposób Felix ma dotrzeć na imprezę urodzinową Michaela.
Później poszczególne grupy prezentują (przyczepiając karteczki na tablicy) drogę Felixa. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie w parach sprawdzają rozumienie tekstu (określenie, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu, układanie w kolejności instrukcji, jak dotrzeć do celu, wskazywanie właściwej reakcji językowej) - Übung 1‑3 z części Przeczytaj.
Uczniowie zapoznają się z animacją. Oglądając, starają się zapamiętać, jak dojść na pocztę.
Uczniowie w parach starają się narysować drogę na pocztę według animacji. Pary wymieniają się swoimi pracami. Uczniowie oglądają animację ponownie, sprawdzając poprawność narysowanej drogi.
Uczniowie łączą w pary niemieckie i polskie rzeczowniki oraz zwroty. Wybierają wskazówki, których udzielimy pieszemu pytającemu o drogę oraz wskazują polecenie, które pasuje do ilustracji (Übung 1‑3 do animacji).
W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo związane z opisem drogi oraz zasady budowania trybu rozkazującego dla drugiej osoby liczby pojedynczej.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie redagują opis drogi ze szkoły do domu. Wybrani uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują mapę, na której umieszczają dworzec i dwie atrakcje turystyczne, które można zwiedzić w ich miejscu zamieszkania. Następnie redagują opis drogi, wykorzystując tryb rozkazujący i zwroty poznane na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa wykorzystywanego do opisu drogi; Uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słówek zawartych w słowniczku.
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą na temat trybu rozkazującego; Uczniowie w parach przygotowują dialog z zapytaniem o drogę i opisem drogi. Dialogi prezentują na forum klasy.
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją przy pomocy słowniczka. Uczniowie potrafią zapytać o drogę, opisać drogę osobie poruszającej się po mieście pieszo oraz autobusem.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0