Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Problem albański

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

10. przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia uwarunkowania konfliktów z udziałem ludności albańskiej;

  • opisuje wojnę o Kosowo i inne konflikty;

  • ocenia skuteczność organizacji międzynarodowych w rozwiązywaniu konfliktów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Wybrane/chętne osoby przygotowują krótkie prezentacje dotyczące:

  • konfliktu w Kosowie i Dolinie Preszewskiej;

  • konfliktu w Macedonii Północnej.

Faza wstępna

1. Nauczyciel prezentuje kontekst historyczny konfliktów z udziałem ludności albańskiej.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie prezentacji na temat konfliktu w Kosowie i Dolinie Preszewskiej oraz konfliktu w Macedonii Północnej. Uczniowie sporządzają notatki. Mogą też zadawać prelegentom pytania.

2. Nauczyciel uzupełnia prezentacje, wskazując na działania organizacji międzynarodowych w opisywanych konfliktach (NATO, UE, OBWE).

3. Praca z filmem i animacją. Uczniowie uzupełniają swoje notatki i przygotowują argumenty do dyskusji o tym w jaki sposób można zapobiec wybuchom konfliktów z udziałem ludności albańskiej w przyszłości.

4. Dyskusja, którą podsumowują chętne/wybrane osoby.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z części „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów i udziela im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z części „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Leslie Benson, Jugosławia. Historia w zarysie, Kraków 2011.

  • Irena Stawowy‑Kawka, Albańczycy w Macedonii 1944–2001, Kraków 2014.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film i animacja mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.