Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Problem albański
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
10. przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia uwarunkowania konfliktów z udziałem ludności albańskiej;
opisuje wojnę o Kosowo i inne konflikty;
ocenia skuteczność organizacji międzynarodowych w rozwiązywaniu konfliktów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Wybrane/chętne osoby przygotowują krótkie prezentacje dotyczące:
konfliktu w Kosowie i Dolinie Preszewskiej;
konfliktu w Macedonii Północnej.
Faza wstępna
1. Nauczyciel prezentuje kontekst historyczny konfliktów z udziałem ludności albańskiej.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie prezentacji na temat konfliktu w Kosowie i Dolinie Preszewskiej oraz konfliktu w Macedonii Północnej. Uczniowie sporządzają notatki. Mogą też zadawać prelegentom pytania.
2. Nauczyciel uzupełnia prezentacje, wskazując na działania organizacji międzynarodowych w opisywanych konfliktach (NATO, UE, OBWE).
3. Praca z filmem i animacją. Uczniowie uzupełniają swoje notatki i przygotowują argumenty do dyskusji o tym w jaki sposób można zapobiec wybuchom konfliktów z udziałem ludności albańskiej w przyszłości.
4. Dyskusja, którą podsumowują chętne/wybrane osoby.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z części „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów i udziela im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Leslie Benson, Jugosławia. Historia w zarysie, Kraków 2011.
Irena Stawowy‑Kawka, Albańczycy w Macedonii 1944–2001, Kraków 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film i animacja mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.