Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Staycation / Staycation – urlop bez wyjeżdżania

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, I.8, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.3, V.4, V.6, V.8, V.12, VI.4, VI.5, VI.7, VI.12, VI.14, VI.15, VIII.3, IX.1, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu spędzania i organizowania krótkich form wypoczynku.

  2. Uczeń umie scharakteryzować, na czym polega forma wypoczynku zwana staycation.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail zachęcający do złożenia wizyty w Polsce.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat spędzania wolnego czasu.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych możliwości w zakresie organizowania wolnego czasu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie z sekcji Przeczytaj i zadaje uczniom pytania z Exercise 1 (Przeczytaj):

  • Do you think the people in the picture are having fun? What makes you think so?

  • Do you like staying home during holidays? Why? Why not?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o sprawne przeczytanie tekstu There Is No Place Like Home. But How Does it Go With a Holiday? i wybranie odpowiedniego tytułu dla każdego z akapitów tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i uzupełniają Exercise 35 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Odpowiadają na pytanie: Has the text convinced you to staycation? Why? Why not?

  3. Uczniowie pracują w parach lub w małych grupach i rozmawiają na tematy z Exercise 4 (Przeczytaj):

  • What do you find surprising in the text that you read? Why?

  • How do you usually spend your holiday: at home or going places?

  • What two positive and two negative aspects of staycation can you find?

Po zakończeniu rozmów uczniowie porównują opinie na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie słuchają nagrań raz jeszcze i uzupełniają Exercise 3 (Ilustracja interaktywna).

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Ilustracja interaktywna).

Faza podsumowująca:

Pozostając w parach, uczniowie rozmawiają na temat: What could you do in your area on a one‑day staycation? Nauczyciel może poprosić uczniów, żeby wyobrazili sobie odwiedziny kolegi/koleżanki z Anglii i zaplanowali ciekawy wspólny dzień w swojej okolicy. Po zakończeniu pracy chętni prezentują pomysły na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are planning to invite your friend from England to spend a few days in Poland with you during summer. Write an email in which you:

  • invite this friend for the summer and suggest preferable time of their arrival;

  • explain that you’re organising a one day trip to a place chosen by you and describe it;

  • explain why you have chosen this place (give 2 arguments);

  • ask your friend to write you back quickly and ask them if there is something they would like to do when in Poland.

Word limit: 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie piszą (i ewentualnie nagrywają) opis własnych doświadczeń ze staycation, na wzór nagrań z ilustracji interaktywnej.