Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.4.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was macht ein Fußballer? / Co robi piłkarz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat pracy piłkarza
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prosi uczniów o podanie niemieckich nazw zawodów. Propozycje zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje uczniom nagranie z odgłosami meczu piłki nożnej. Uczniowie odgadują, o jakim zawodzie będzie mowa. | plenum | 13 min | |
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał, Przeczytaj). Uczniowie próbują domyślić się, o czym mogą rozmawiać osoby przedstawione na ilustracji. Uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel odtwarza dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst. | |||
Uczniowie otrzymują małe karteczki z literami, z których można ułożyć słowo Fußballer. Nauczyciel pyta, kim z zawodu jest pan Müller (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi o ułożenie z podanych liter nazwy zawodu pana Müllera. Nauczyciel wyświetla na tablicy prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają wyraz do zeszytu. Obok rysują postać piłkarza. | praca indywidualna | klej, kredki | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające czynności piłkarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Pokazując ilustrację, nauczyciel mówi odpowiednie zdanie: Der Fußballer reist oft; Der Fußballer trainiert … itd. Uczniowie powtarzają zdania. | plenum | ||
Nauczyciel ponownie wypowiada wyżej wymienione zdania, ale pokazuje niewłaściwą ilustrację. Sprawdza czujność uczniów. Uczniowie reagują: ja lub nein. | |||
Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Ochotnik pokazuje jedną z czynności piłkarza za pomocą gestów. Uczniowie próbują sformułować odpowiednie zdanie. | pantomima | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację do nagrania (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie formułują przypuszczenia, o czym Ben rozmawia z mamą. | plenum | 17 min | |
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie siedzą w kole na dywanie. Na środku nauczyciel umieszcza dwa pojemniki: jeden z napisem „Ben chce w przyszłości zostać piłkarzem”, drugi z napisem „Ben chce pójść pograć w piłkę z kolegami”. Każdy uczeń otrzymuje jedną nakrętkę od plastikowej butelki. Uczeń po wysłuchaniu nagrania zastanawia się, o czym Ben rozmawiał z mamą, i wrzuca swoją nakrętkę do odpowiedniego pojemnika. W razie potrzeby uczniowie słuchają nagrania ponownie. | dwa pojemniki, nakrętki od butelek | ||
Nauczyciel pyta, czy uczniowie usłyszeli w dialogu pytanie mamy Bena, co robi piłkarz. Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy ze zdaniem do odszyfrowania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po odszyfrowaniu zdania wybrani uczniowie czytają swoje propozycje. Następnie nauczyciel wymawia głośno zdanie ukryte w zaszyfrowanej wiadomości: Was macht ein Fußballer? Uczniowie powtarzają chórem. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Każda para uczniów otrzymuje cztery ilustracje z piłkarzem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie naradzają się w parach i decydują, o jakich czynnościach była mowa w dialogu. Wybierają odpowiednie ilustracje. | praca w parach | ||
Każda para otrzymuje krótki tekst z lukami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie dopasowują wyrazy. Nauczyciel indywidualnie sprawdza poprawność wykonanego zadania. | |||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie siedzą w kole i bawią się w głuchy telefon. Hasło stanowi pytanie: Was macht ein Fußballer? | plenum | 15 min | głuchy telefon |
Nauczyciel prosi ochotnika o podejście do tablicy. Pokazuje mu jedno ze zdań mówiących o czynnościach piłkarza. Reszta uczniów nie może zobaczyć zdania. Uczeń przedstawia treść zdania, rysując schematyczny obrazek na tablicy. Nauczyciel pyta: Was macht ein Fußballer? Uczniowie zgadują. Formułują odpowiednie zdanie, np. Ein Fußballer spielt Fußball. | kalambury | ||
Zadanie domowe: Uczniowie rysują czynności wykonywane przez piłkarza i podpisują swoje rysunki. Każdy uczeń przedstawia jedną czynność piłkarza. Na kolejnej lekcji nauczyciel zbiera wszystkie rysunki i prezentuje je np. w formie galerii (rysunki można umieścić na gazetce ściennej). Galeria będzie zatytułowana: Was macht ein Fußballer? Nauczyciel żegna się z uczniami (przykład: Bis Freitag! Tschüs!) | praca indywidualna | zadanie domowe | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o podanie niemieckich nazw zawodów. Propozycje zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje uczniom nagranie z odgłosami meczu piłki nożnej. Uczniowie odgadują, o jakim zawodzie będzie mowa.
plenum
13 min
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał, Przeczytaj). Uczniowie próbują domyślić się, o czym mogą rozmawiać osoby przedstawione na ilustracji. Uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel odtwarza dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.
Uczniowie otrzymują małe karteczki z literami, z których można ułożyć słowo Fußballer. Nauczyciel pyta, kim z zawodu jest pan Müller (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi o ułożenie z podanych liter nazwy zawodu pana Müllera. Nauczyciel wyświetla na tablicy prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają wyraz do zeszytu. Obok rysują postać piłkarza.
praca indywidualna
klej, kredki
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające czynności piłkarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Pokazując ilustrację, nauczyciel mówi odpowiednie zdanie: Der Fußballer reist oft; Der Fußballer trainiert … itd. Uczniowie powtarzają zdania.
plenum
Nauczyciel ponownie wypowiada wyżej wymienione zdania, ale pokazuje niewłaściwą ilustrację. Sprawdza czujność uczniów. Uczniowie reagują: ja lub nein.
Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Ochotnik pokazuje jedną z czynności piłkarza za pomocą gestów. Uczniowie próbują sformułować odpowiednie zdanie.
pantomima
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację do nagrania (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie formułują przypuszczenia, o czym Ben rozmawia z mamą.
plenum
17 min
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie siedzą w kole na dywanie. Na środku nauczyciel umieszcza dwa pojemniki: jeden z napisem „Ben chce w przyszłości zostać piłkarzem”, drugi z napisem „Ben chce pójść pograć w piłkę z kolegami”. Każdy uczeń otrzymuje jedną nakrętkę od plastikowej butelki. Uczeń po wysłuchaniu nagrania zastanawia się, o czym Ben rozmawiał z mamą, i wrzuca swoją nakrętkę do odpowiedniego pojemnika. W razie potrzeby uczniowie słuchają nagrania ponownie.
dwa pojemniki, nakrętki od butelek
Nauczyciel pyta, czy uczniowie usłyszeli w dialogu pytanie mamy Bena, co robi piłkarz. Uczniowie podają swoje propozycje.
Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy ze zdaniem do odszyfrowania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po odszyfrowaniu zdania wybrani uczniowie czytają swoje propozycje. Następnie nauczyciel wymawia głośno zdanie ukryte w zaszyfrowanej wiadomości: Was macht ein Fußballer? Uczniowie powtarzają chórem.
praca indywidualna
Nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Każda para uczniów otrzymuje cztery ilustracje z piłkarzem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie naradzają się w parach i decydują, o jakich czynnościach była mowa w dialogu. Wybierają odpowiednie ilustracje.
praca w parach
Każda para otrzymuje krótki tekst z lukami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie dopasowują wyrazy. Nauczyciel indywidualnie sprawdza poprawność wykonanego zadania.
Faza podsumowująca
Uczniowie siedzą w kole i bawią się w głuchy telefon. Hasło stanowi pytanie: Was macht ein Fußballer?
plenum
15 min
głuchy telefon
Nauczyciel prosi ochotnika o podejście do tablicy. Pokazuje mu jedno ze zdań mówiących o czynnościach piłkarza. Reszta uczniów nie może zobaczyć zdania. Uczeń przedstawia treść zdania, rysując schematyczny obrazek na tablicy. Nauczyciel pyta: Was macht ein Fußballer? Uczniowie zgadują. Formułują odpowiednie zdanie, np. Ein Fußballer spielt Fußball.
kalambury
Zadanie domowe: Uczniowie rysują czynności wykonywane przez piłkarza i podpisują swoje rysunki. Każdy uczeń przedstawia jedną czynność piłkarza. Na kolejnej lekcji nauczyciel zbiera wszystkie rysunki i prezentuje je np. w formie galerii (rysunki można umieścić na gazetce ściennej). Galeria będzie zatytułowana: Was macht ein Fußballer?
Nauczyciel żegna się z uczniami (przykład: Bis Freitag! Tschüs!)
praca indywidualna
zadanie domowe
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0