Numer e‑materiału: 1.3.4.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was macht ein Fußballer? / Co robi piłkarz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat pracy piłkarza

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
4) popularne zawody.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie, co robi piłkarz;

  • opisuje pracę piłkarza.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających mu na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań;

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • zapamiętywanie przez działanie (pantomima).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • pantomima;

  • głuchy telefon;

  • kalambury;

  • praca z tekstem;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • klej, kredki, dwa pojemniki, nakrętki.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Dialog jest podzielony na kilka fragmentów. Uczniowie próbują ustalić kolejność wypowiedzi.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi uczniów o podanie niemieckich nazw zawodów. Propozycje zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje uczniom nagranie z odgłosami meczu piłki nożnej. Uczniowie odgadują, o jakim zawodzie będzie mowa.

plenum

13 min

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał, Przeczytaj). Uczniowie próbują domyślić się, o czym mogą rozmawiać osoby przedstawione na ilustracji. Uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel odtwarza dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.

Uczniowie otrzymują małe karteczki z literami, z których można ułożyć słowo Fußballer. Nauczyciel pyta, kim z zawodu jest pan Müller (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi o ułożenie z podanych liter nazwy zawodu pana Müllera. Nauczyciel wyświetla na tablicy prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają wyraz do zeszytu. Obok rysują postać piłkarza.

praca indywidualna

klej, kredki

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające czynności piłkarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Pokazując ilustrację, nauczyciel mówi odpowiednie zdanie: Der Fußballer reist oft; Der Fußballer trainiert itd. Uczniowie powtarzają zdania.

plenum

Nauczyciel ponownie wypowiada wyżej wymienione zdania, ale pokazuje niewłaściwą ilustrację. Sprawdza czujność uczniów. Uczniowie reagują: ja lub nein.

Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Ochotnik pokazuje jedną z czynności piłkarza za pomocą gestów. Uczniowie próbują sformułować odpowiednie zdanie.

pantomima

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację do nagrania (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie formułują przypuszczenia, o czym Ben rozmawia z mamą.

plenum

17 min

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie siedzą w kole na dywanie. Na środku nauczyciel umieszcza dwa pojemniki: jeden z napisem „Ben chce w przyszłości zostać piłkarzem”, drugi z napisem „Ben chce pójść pograć w piłkę z kolegami”. Każdy uczeń otrzymuje jedną nakrętkę od plastikowej butelki. Uczeń po wysłuchaniu nagrania zastanawia się, o czym Ben rozmawiał z mamą, i wrzuca swoją nakrętkę do odpowiedniego pojemnika. W razie potrzeby uczniowie słuchają nagrania ponownie.

dwa pojemniki, nakrętki od butelek

Nauczyciel pyta, czy uczniowie usłyszeli w dialogu pytanie mamy Bena, co robi piłkarz. Uczniowie podają swoje propozycje.

Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy ze zdaniem do odszyfrowania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po odszyfrowaniu zdania wybrani uczniowie czytają swoje propozycje. Następnie nauczyciel wymawia głośno zdanie ukryte w zaszyfrowanej wiadomości: Was macht ein Fußballer? Uczniowie powtarzają chórem.

praca indywidualna

Nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Każda para uczniów otrzymuje cztery ilustracje z piłkarzem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie naradzają się w parach i decydują, o jakich czynnościach była mowa w dialogu. Wybierają odpowiednie ilustracje.

praca w parach

Każda para otrzymuje krótki tekst z lukami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie dopasowują wyrazy. Nauczyciel indywidualnie sprawdza poprawność wykonanego zadania. 

Faza podsumowująca

Uczniowie siedzą w kole i bawią się w głuchy telefon. Hasło stanowi pytanie: Was macht ein Fußballer?

plenum

15 min

głuchy telefon

Nauczyciel prosi ochotnika o podejście do tablicy. Pokazuje mu jedno ze zdań mówiących o czynnościach piłkarza. Reszta uczniów nie może zobaczyć zdania. Uczeń przedstawia treść zdania, rysując schematyczny obrazek na tablicy. Nauczyciel pyta: Was macht ein Fußballer? Uczniowie zgadują. Formułują odpowiednie zdanie, np. Ein Fußballer spielt Fußball.

kalambury

Zadanie domowe: Uczniowie rysują czynności wykonywane przez piłkarza i podpisują swoje rysunki. Każdy uczeń przedstawia jedną czynność piłkarza. Na kolejnej lekcji nauczyciel zbiera wszystkie rysunki i prezentuje je np. w formie galerii (rysunki można umieścić na gazetce ściennej). Galeria będzie zatytułowana: Was macht ein Fußballer?

Nauczyciel żegna się z uczniami (przykład: Bis Freitag! Tschüs!)

praca indywidualna

zadanie domowe

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prosi uczniów o podanie niemieckich nazw zawodów. Propozycje zapisuje na tablicy. Następnie prezentuje uczniom nagranie z odgłosami meczu piłki nożnej. Uczniowie odgadują, o jakim zawodzie będzie mowa.

plenum

13 min

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał, Przeczytaj). Uczniowie próbują domyślić się, o czym mogą rozmawiać osoby przedstawione na ilustracji. Uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel odtwarza dialog. Uczniowie słuchają nagrania i śledzą tekst.

Uczniowie otrzymują małe karteczki z literami, z których można ułożyć słowo Fußballer. Nauczyciel pyta, kim z zawodu jest pan Müller (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Prosi o ułożenie z podanych liter nazwy zawodu pana Müllera. Nauczyciel wyświetla na tablicy prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają wyraz do zeszytu. Obok rysują postać piłkarza.

praca indywidualna

klej, kredki

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające czynności piłkarza (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Pokazując ilustrację, nauczyciel mówi odpowiednie zdanie: Der Fußballer reist oft; Der Fußballer trainiert itd. Uczniowie powtarzają zdania.

plenum

Nauczyciel ponownie wypowiada wyżej wymienione zdania, ale pokazuje niewłaściwą ilustrację. Sprawdza czujność uczniów. Uczniowie reagują: ja lub nein.

Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Ochotnik pokazuje jedną z czynności piłkarza za pomocą gestów. Uczniowie próbują sformułować odpowiednie zdanie.

pantomima

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej ilustrację do nagrania (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie formułują przypuszczenia, o czym Ben rozmawia z mamą.

plenum

17 min

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Uczniowie siedzą w kole na dywanie. Na środku nauczyciel umieszcza dwa pojemniki: jeden z napisem „Ben chce w przyszłości zostać piłkarzem”, drugi z napisem „Ben chce pójść pograć w piłkę z kolegami”. Każdy uczeń otrzymuje jedną nakrętkę od plastikowej butelki. Uczeń po wysłuchaniu nagrania zastanawia się, o czym Ben rozmawiał z mamą, i wrzuca swoją nakrętkę do odpowiedniego pojemnika. W razie potrzeby uczniowie słuchają nagrania ponownie.

dwa pojemniki, nakrętki od butelek

Nauczyciel pyta, czy uczniowie usłyszeli w dialogu pytanie mamy Bena, co robi piłkarz. Uczniowie podają swoje propozycje.

Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy ze zdaniem do odszyfrowania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po odszyfrowaniu zdania wybrani uczniowie czytają swoje propozycje. Następnie nauczyciel wymawia głośno zdanie ukryte w zaszyfrowanej wiadomości: Was macht ein Fußballer? Uczniowie powtarzają chórem.

praca indywidualna

Nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Multimedium). Każda para uczniów otrzymuje cztery ilustracje z piłkarzem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). Uczniowie naradzają się w parach i decydują, o jakich czynnościach była mowa w dialogu. Wybierają odpowiednie ilustracje.

praca w parach

Każda para otrzymuje krótki tekst z lukami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie dopasowują wyrazy. Nauczyciel indywidualnie sprawdza poprawność wykonanego zadania. 

Faza podsumowująca

Uczniowie siedzą w kole i bawią się w głuchy telefon. Hasło stanowi pytanie: Was macht ein Fußballer?

plenum

15 min

głuchy telefon

Nauczyciel prosi ochotnika o podejście do tablicy. Pokazuje mu jedno ze zdań mówiących o czynnościach piłkarza. Reszta uczniów nie może zobaczyć zdania. Uczeń przedstawia treść zdania, rysując schematyczny obrazek na tablicy. Nauczyciel pyta: Was macht ein Fußballer? Uczniowie zgadują. Formułują odpowiednie zdanie, np. Ein Fußballer spielt Fußball.

kalambury

Zadanie domowe: Uczniowie rysują czynności wykonywane przez piłkarza i podpisują swoje rysunki. Każdy uczeń przedstawia jedną czynność piłkarza. Na kolejnej lekcji nauczyciel zbiera wszystkie rysunki i prezentuje je np. w formie galerii (rysunki można umieścić na gazetce ściennej). Galeria będzie zatytułowana: Was macht ein Fußballer?

Nauczyciel żegna się z uczniami (przykład: Bis Freitag! Tschüs!)

praca indywidualna

zadanie domowe

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec