Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.12.4
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Deutsche Erfinder/Niemieccy wynalazcy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat wynalazków i odkryć.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia przełomowe niemieckie wynalazki;
wyraża swoje zdanie na temat niemieckich odkryć oraz wynalazków;
zastanawia się nad potrzebą kolejnych wynalazków.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną;
pracuje w oparciu na autentycznych materiałach językowych;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów,
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi),
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców oraz używanie mimiki i gestu.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym,
eksponująca: prezentacja multimedialna,
praktyczna: metoda problemowa,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
wydrukowane zdjęcia,
przedmioty wynalezione przez Niemców,
kartki z pytaniami,
pojemnik do losowania.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat niemieckich naukowców i ich odkryć lub wynalazków.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów niemieckich odkryć lub wynalazków. Uczniowie zapisują wymienione przykłady na tablicy.
Nauczyciel prezentuje kilka wynalazków, może przygotować wcześniej wydrukowane zdjęcia, zawiesza je na tablicy. Uczniowie snują przypuszczenia, kiedy i przez kogo dana rzecz została wynaleziona.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie w parach uzupełniają tabelę podanymi wynalazkami i datami, przyporządkowują wynalazek do jego funkcji (Übung 1‑2 z sekcji Przeczytaj.)
Uczniowie w parach odpowiadają pisemnie na pytanie: Welche der deutschen Erfindungen findest du am wichtigsten? Warum? (Übung 3 z sekcji Przeczytaj). Wybrane pary odczytują odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, zapoznają się z prezentacją multimedialną i zaznaczają wynalazki, które nie zostały wynalezione w krajach niemieckiego obszaru językowego, uzupełniają zdania na podstawie prezentacji oraz zaznaczają prawidłową odpowiedź (Übung 1‑3 z sekcji Prezentacja multimedialna).
Następnie uczniowie w grupach notują pytania dotyczące prezentacji. Po wypisaniu pytań analizują między sobą odpowiedzi, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące prezentacji. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie po kolei wymieniają jedno z niemieckich odkryć oraz wynalazków.
Uczniowie w parach zastanawiają się nad potrzebą wynalazków w dzisiejszym świecie (Übung 4 w sekcji Prezentacja multimedialna).
Praca domowa
Uczniowie reagują pisemnie na wpis w mediach społecznościowych (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują materiały do prezentacji niemieckich wynalazków, przynoszą na zajęcia przedmioty, które zostały wynalezione przez Niemców.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie zapoznają się z prezentacją i w parach wybierają 3 przedmioty z prezentacji, które zabraliby na bezludną wyspę. W parach przygotowują wypowiedź, w której uzasadniają swój wybór.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują na osobnych kartkach pytania związane z prezentowanymi wynalazkami. Pytania zostają na następnej lekcji wrzucone do jednego pojemnika i wykorzystane do przeprowadzenia konkursu drużynowego w klasie.